pozwoleniaa

O transporcie odpadów w kraju i za granicą

Nie każdy może transportować odpady i nie każda firma może uzyskać stosowne pozwolenia na ich przewóz. Co należy zrobić, jakie kroki podjąć, by wszystko było zgodne z obowiązującymi przepisami? A skoro o przepisach mowa – na które w szczególności należałoby zwrócić uwagę? Wszak – jak powiadają – nieznajomość prawa szkodzi. Zacznijmy od początku.

Załóżmy, że dana firma X w branży transportowej chce rozszerzyć działalność i do swoich usług włączyć przewóz odpadów. Co powinna zrobić? Jeśli chodzi o transport krajowy, kwestię tę reguluje stosowna ustawa z grudnia 2012 roku (tzw. Ustawa o gospodarowaniu odpadami), w której widnieje zapis, iż organem, udzielającym pozwoleń tego typu jest starosta, właściwy dla miejsca, w którym znajduje się siedziba danej firmy.

Portal poradnikprzewoźnika.pl słusznie zauważa, że pozwolenie, o którym mowa dotyczy wszystkich rodzajów odpadów i nie może być udzielane na okres dłuższy niż 10 lat. Brak takiego dokumentu może skutkować tym, że na daną firmę zostanie nałożona kara finansowa w wysokości od 5 do 10 tysięcy złotych.

To tyle jeśli chodzi o transport odpadów na terenie kraju w dużym skrócie. Jak to wygląda, gdyby firma X chciała wejść na rynek niemiecki, belgijski lub holenderski? Tu sprawy się nieco komplikują.
 

Niemcy
Na początku czerwca 2012 r. weszła w życie nowa ustawa cyrkulacji gospodarczej (KrWG). Od tego dnia, przewoźnicy bezpiecznych odpadów (np. makulatury) zobowiązani są przed podjęciem tej działalności dokonać zgłoszenia właściwemu urzędowi. Zgłoszenie przewozowe odnosi się do wewnątrz niemieckiego i transgranicznego przewozu odpadów (sprowadzanie do Niemiec, wywóz z Niemiec i tranzyt przez obszar Niemiec). Specjaliści na portalu stowarzyszenie.szn.pl zwracają uwagę, że właściciel przedsiębiorstwa oraz kierownictwo przedsiębiorstwa odpowiedzialne za przewóz, koniecznie musi dysponować wystarczającą wiedzą , która zapewni niezawodność w realizacji przewozu odpadów, przy czym właściwy urząd może zażądać od zgłaszającego, by ten przedłożył dowody, potwierdzające posiadanie wystarczającej wiedzy. W przeciwnym wypadku (np. wątpliwości co do wystarczającej wiedzy/doświadczenia) ma prawo zakazać przewozu odpadów.

Co warte odnotowania, dowody o spełnieniu wymagań według przepisów ww. ustawy z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa układu EWG, stoją na równi z niemieckimi krajowymi dowodami, pod warunkiem, że wynika z nich iż określone wymagania są spełnione. Oryginały lub kopie równoprawnych dowodów należy przedłożyć na żądanie właściwemu urzędowi. Ten może także zażądać przedłożenia uwierzytelnionej kopii, a także uwierzytelnionego przekładu na język niemiecki. Działalność wystarczy zgłosić tylko raz, poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza.
Potwierdzone przez właściwy urząd zgłoszenie, jest ważne na terytorium całych Niemiec.
Potwierdzone zgłoszenie musi być podczas transportu na pokładzie samochodu ciężarowego (wystarczy kopia dokumentu).

ZAPAMIĘTAJ
Pojazdy, którymi przewozi się odpady na publicznych drogach muszą być zgodnie z § 55 KrWG oznaczone przed rozpoczęciem jazdy dwoma odblaskowymi białymi tablicami ostrzegawczymi (na pierwszej powinna znaleźć się duża, czarna litera ,,A" na białym tle: wysokość litery – 20cm, grubość pisma 2 cm; rozmiar tablicy: co najmniej 40cm szerokości, 30cm wysokości, umocowane na pojeździe na wysokości 1,50m od powierzchni ziemi). 

Holandia
Każdy przewoźnik, chcący rozpocząć transport odpadów na terenie Niderlandów, powinien pomyśleć o uzyskaniu stosownego certyfikatu. Jego brak w zasadzie uniemożliwia prowadzenie tego typu działalności. Uzyskanie takiego dokumentu to czasochłonna procedura, dlatego zaleca się skorzystanie z porad specjalistów w tej materii, którzy pomogą podczas procesu jego uzyskania od początku do końca. Do nich z pewnością zaliczyć można zespół, oferujący pomoc poprzez stronę www.pozwolenianaodpady.pl. Wypełniając znajdujący się na niej formularz dowiesz się, jakie dokumenty będą potrzebne, by całą procedura przebiegła bezproblemowo. Po pomyślnym przejściu wszystkich etapów rejestracji Twoja firma zostanie włączona do spisu przewoźników, trudniących się transportem odpadów na terenie Holandii.

Belgia
W Belgii przewoźnik musi wziąć pod uwagę fakt, że nie ma przepisów, dotyczących przewozu odpadów, które wyglądałyby jednakowo dla całej Belgii. Wszystko dlatego, iż dzieli się ona na trzy tzw. regiony federalne: flamandzki, waloński i region stołeczny Brukseli. Każdy z nich charakteryzują odrębne, niekiedy zawiłe przepisy, dotyczące gospodarki odpadami oraz ich transportu. Także tu nie obejdzie się bez fachowej pomocy.
Chcesz działać na terenie Walonii, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Przepisy we Flandrii przyprawiają cię o zawrót głowy? A może Twoim docelowym rynkiem jest ten w Brukseli? Nie musisz daleko szukać. Zajrzyj na www.pozwolenianaodpady.pl już dziś.

W zasadzie każdy kraj w Unii ma pewne obostrzenia, regulowane przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami, które sprawiają, że uzyskanie przez zagraniczne firmy pozwoleń na transport odpadów jeśli nie graniczy z cudem to jest bardzo trudne. Warto w tym miejscu wymienić chociażby Irlandię, Danię, Szwecję czy Wielką Brytanię. Jeden drobny błąd w dokumentacji może nas słono kosztować, dlatego formalności lepiej zostawić fachowcom - www.pozwolenianaodpady.pl


Więcej w tym dziale:


Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.