Tyre recycling - everything you need to know

The development of the automotive industry is increasing the demand for car accessories and tyres. The latter, once they have worn out, pose a serious environmental risk. The longer they are stored improperly, the greater. The fact that over time they can become a second home for insects and rodents is one thing, but in the event of a fire, they pose a major challenge for firefighters who have to deal with waste containing high levels of toxic compounds. This is why recycling them is so important.

Na początku drugiego tysiąclecia (dokładnie w 2003 roku) statystyki wskazywały, że w krajach Unii Europejskiej powstało ponad 2,6 mln ton zużytych opon, a w samej tylko Polsce – ponad 136 tys. ton. Warto w tym momencie zaznaczyć, że zużyte opony stanowią około 80% tzw. poeksploatacyjnych odpadów gumowych. Ich specyficzne właściwości sprawiają duże trudności w ich recyklingu po zakończeniu użytkowania.

Zużyte opony samochodowe zalicza się do odpadów wielomateriałowych. Jak sugeruje nazwa, powstały w wyniku połączenia dwóch lub więcej składników. W przypadku opon stanowią one: mieszanki gumowe z kauczuku naturalnego i kauczuków syntetycznych, napełniacze (sadza aktywna, kreda, krzemionka, tlenek cynku, tlenek glinu i inne) oraz środki usztywniające i wzmacniające.

In smaller quantities, however, the following can be encountered: softeners, organic fillers, antioxidants, pigments and dyes, vulcanisation accelerators, accelerator activators and many others.

Warto nadmienić, że z oczywistych względów innych składników używa się do produkcji opon samochodów osobowych i ciężarowych. Ponadto występują różnice ze względu na markę producenta i stopień zużycia opon.

tyre recycling

There are many ways to use waste rubber - tyres. The most common are:

  • material recycling (e.g. production of rubber granules or recovery of steel scrap)
  • feedstock recycling (e.g. partial return to the tyre manufacturing process)
  • energy recovery
  • retreading
  • exporting part-used tyres for re-use (e.g. to countries with lower quality requirements)
  • and storage.

W ostatnich latach w Polsce wprowadzono przepisy, będące realizacją wytycznych, zawartych w dyrektywach Unii Europejskiej. Choć w zamierzeniu miały wiele ułatwić, znacznie ograniczyły możliwość składowania zużytych opon. I tak od 1 lipca 2003 r. obowiązuje zakaz składowania na wysypiskach opon całych, natomiast już w 3 lata później zaczął obowiązywać również zakaz składowania opon rozdrobnionych.

In the end, however, everything turned out well. These restrictions, as well as the obligation to achieve high recycling rates for tyres (from 2007 onwards this will be 15%, with retreading not included in the calculation of the recycling rate achieved), have led to increased interest in recycling this waste.

It turned out that used tyres have a high energy potential; they have a high calorific value (31-32 megajoules/kilogram) and an additional beneficial feature is the small variations in their averaged chemical composition.

Spalanie opon, zwłaszcza w przemyśle cementowym, energetycznym i papierniczym, jest jak dotąd praktycznie jedyną drogą odzysku zawartej w nich energii. Należy przy tym zauważyć, że bezpośrednie spalanie opon pozwala na odzysk tylko około 40% energii chemicznej w nich zawartej. Za to przy zgazowaniu lub pirolizie zużytych opon, efektywność odzysku energii może być znacznie wyższa i osiągać nawet do 70%.

The pyrolysis process is attracting increasing interest. However, despite numerous studies, carried out in various countries, indicating the great possibilities and benefits of its application for the reprocessing of tyres, the process is so far only sporadically used on a commercial scale.

Termiczny recykling opon – czym jest piroliza:

Pyrolysis is, in the simplest terms, the decomposition of rubber under high temperatures without the use of oxygen. This process yields products in the form of gas (hydrocarbon), oils and silica or steel.

It attracted interest as early as the 1970s, particularly in the United States and Japan. However, technical problems and economic conditions quickly discouraged the companies involved.

Its renaissance came in the 1990s. It was then that more and more car tyre pyrolysis plants were put into operation, undoubtedly due to both the legislative conditions concerning waste management and the economic situation making it possible to profit from such a process.

Przedsiębiorcy w Polsce niemal jednogłośnie wyrażają niezadowolenie z faktu, że przepisy narzucają im limit recyklingu zużytych opon zaledwie do 15% ze wszystkich, jakimi dysponuje dana firma w skali roku. Chcą, aby rząd zwiększył limit, ale o tym, czy tak się stanie, musi zdecydować minister środowiska w stosownym rozporządzeniu.

Similar Posts

Leave a Reply