kary za błędy w SENT
||

Kary za błędy w zgłoszeniu SENT: 6 pułapek operacyjnych, które kosztują więcej niż myślisz

Potrzebujesz zgłoszenia SENT?

Zweryfikujemy/założymy konto w PUESC, przygotujemy lub poprawimy zgłoszenie SENT i domkniemy przewóz. Realizacja już w kilka minut
e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

Wiele zależy od charakteru przewozu, tzn. czy w grę wchodzi import, tranzyt czy eksport. Przeważnie jednak błędy najdotkliwiej uderzają w załadowców, bo to oni zwykle inicjują proces i odpowiadają za chronologię etapów postępowania. Następnie – w przewoźników, bo to ich dane transportowe wychodzą „na wierzch”, gdy coś się nie zgadza (za to w tranzycie to na nich spoczywa odpowiedzialność za cały proces zgłoszenia). Wreszcie – zlecających, bo nie pilnują spójności dokumentów i zgłoszeń. SENT działa jak oś czasu: najpierw zgłaszasz przewóz, potem ładujesz towar, aktualizujesz dane (w razie potrzeby), a na koniec rejestrowany jest rozładunek i zamknięcie zgłoszenia. Jeżeli zaburzona zostanie kolejność zdarzeń, wówczas cała ścieżka dowodowa przestaje być wiarygodna.

Nasza rada?

Najpierw zadbaj o odpowiednią kolejność realizowanych zadań, a dopiero potem zorganizuj wysyłkę odpadów. Dzięki temu ewentualna kontrola potrwa krócej, a przewóz będziesz mógł kontynuować bez przeszkód.

kary za błędy w zgłoszeniu SENT

Musisz pamiętać, że transport odpadów musisz najpierw zgłosić na platformie PUESC, a dopiero później organizować przewóz. Ustal wszystkie informacje i upewnij się, że przewoźnik posiada niezbędne uprawnienia. Jeśli zaburzysz tę kolejność, przerwiesz sekwencję zdarzeń. Kontrola potraktuje to jako niespójność i będzie dociekać dlaczego tak się stało. W efekcie stracisz czas, a przecież czas w transporcie kosztuje.

CMR mówi jedno, a ze zgłoszenia SENT wynika coś zupełnie innego. Zdarza się to częściej, niż sądzisz: inny adres, inna godzina, inny numer naczepy. Czy jest to wynik niedopatrzenia, próba dokonania neutralizacji danych, czy może przyczyny należy szukać w jeszcze innym miejscu. Nie ma to większego znaczenia dla organu, dokonującego kontroli. Wie na co zwracać uwagę i żadne nieścisłości się przed nim nie ukryją.

Gdy próbujesz naprawić szkodę dopiero po fakcie, jeśli transport w systemie został już zakończony, wysyłasz sygnał, że nie zapanowałeś nad procesem. Tłumaczenia nic wówczas nie dadzą, bo technicznie i tak nie będziesz miał możliwości poprawy zgłoszenia. Dodatkowo twoje zdenerwowanie i stres będzie sygnałem ostrzegawczym dla inspektorów. Dlatego lepiej tak zaplanować pracę, by odpowiednio szybko wdrożyć procedury naprawcze i wysłać korektę jeszcze gdy auto jest trasie, a odbiorca nie potwierdził otrzymania towaru.

Niewłaściwy kod odpadu uruchamia kaskadę błędów w całym zestawie dokumentów. W praktyce wracasz do punktu wyjścia, tylko z większym ryzykiem. Dlatego w kwestii tego z jakim odpadem masz do czynienia, lepiej będzie jeśli zasięgniesz opinii specjalisty. Przeprowadzi on niezbędne analizy, które wykażą jednoznacznie z czym masz do czynienia. Wygląd (stan) odpadu to tylko jedno z kryteriów, poza tym nie wszystko da się stwierdzić na pierwszy rzut oka. Klasyfikacja tylko na podstawie ogólnego wrażenia (np. makulatura musi być odpadem neutralnym) prowadzi do poważnych błędów (gdy okaże się, że makulatura została skażona substancją szkodliwą czy resztkami jedzenia – wówczas jest traktowana jako zupełnie inny odpad).

kary za błędy w zgłoszeniu SENT

Inny pojazd będzie realizował przewóz? Zmienia się godzina załadunku/dostawy albo dane towaru (rozmiar, waga, opakowanie)? W takich sytuacjach nie trudno o błędy i pochopne decyzje. Zaczyna się od podejścia, że „jakoś to będzie”, a potem próba skorygowania błędu „po wszystkim”.

kary za błędy w zgłoszeniu SENT

Brak weryfikacji danych przed zamknięciem zgłoszenia może odbić się czkawką. Rutyna w notyfikacji transportu w SENT powoduje, że pewnych błędów nie dostrzega się od razu, ale ich konsekwencje są dotkliwe.

Jak uniknąć wspomnianych wyżej błędów?

Skontaktuj się z nami. Sprawdzimy twoje zgłoszenie SENT, sporządzimy nowe lub pomożemy w jego zamknięciu.
e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

*PRZED WYSŁANIEM ZGŁOSZENIA

Czy masz pewność, że dany przewóz podlega zgłoszeniu SENT?

Czy zdarzyło się, że wybrany przez ciebie przewoźnik nie miał aktywnego konta na platformie PUESC i nie posiadał wpisu w BDO, mimo iż twierdził, że jest inaczej?

Miałeś kiedykolwiek wątpliwości co do kodu odpadu lub produktu jaki powinieneś wpisać w zgłoszeniu SENT?

Porównałeś dane ze zgłoszenia z tymi zawartymi w CMR lub zleceniu tuż przed wysyłką i dostrzegłeś błędy, które wymagały natychmiastowej korekty?

*PO WYSŁANIU ZGŁOSZENIA

Zdarzyło ci się przegapić korektę zgłoszenia i zorientowałeś się dopiero po jego zamknięciu?

Zdarzyło ci się zmienić ważne dane na godzinę po wysłaniu zgłoszenia i nie zaktualizować tych informacji od razu?

Czy kierowca jakiemu powierzyłeś transport odpadów na podstawie zgłoszenia SENT nie miał pod ręką numeru zgłoszenia/potwierdzenia przy kontroli (KAS/ITD)?

Czy twoja firma otrzymała kiedykolwiek kary finansowe za błędy w zgłoszeniu SENT/niespójności danych?

Jak czytać wyniki? Podlicz wszystkie odpowiedzi
i sprawdź rekomendację

0-1 odpowiedź „TAK” → Ryzyko nałożenia kary jest co prawda niskie, ale nie trać czujności.
2–3 odpowiedzi „TAK” → Podwyższone ryzyko. Wyślij zapytanie — pomożemy w przygotowaniu konta na platformie PUESC i sprawdzimy wszystkie dane do zgłoszenia SENT. Realizacja w kilka minut.
4–5 odpowiedzi „TAK” → Średnie ryzyko. Zleć nam przygotowanie lub korektę zgłoszenia.
6–8 odpowiedzi „TAK” → Wysokie ryzyko/pilna konsultacja. Zadzwoń — przejmiemy zgłoszenie i doprowadzimy je do końca.

W zgłoszeniach przewozu w SENT liczy się spójność i czas reakcji. Zakładamy konto na platformie PUESC, zbieramy dane, przygotowujemy zgłoszenie, a w razie potrzeby korygujemy i domykamy. Pracujemy dla firm z Polski i z zagranicy. Komunikujemy się po polsku i po angielsku. Dzięki temu zyskujesz porządek i przewidywalność.

Podobne wpisy