zezwolenie na transport odpadów w Luksemburgu
|

Zezwolenie na transport odpadów w Luksemburgu – co grozi za jego brak?

Luksemburg jest często pomijany przy planowaniu tras przewozu odpadów. Kiedy jednak kierowcy decydują się wjechać do tego kraju z odpadami, często nie znają obowiązujących tam przepisów. A może liczą na łut szczęścia i to, że uda im się przemknąć niezauważonymi. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym przedstawimy skutki takiego myślenia i dowiedziemy, że zezwolenie na transport odpadów w Luksemburgu mogłoby zapobiec każdej z przytoczonych sytuacji.

W naszym poprzednim artykule krótko scharakteryzowaliśmy Luksemburg jako obiecujący kierunek dla przewozu odpadów. Wspomnieliśmy, że kraj ten zarówno importuje jak i eksportuje duże ilości tego rodzaju materiałów, czerpiąc przy tym z doświadczeń krajów ościennych. Niestety tak jak wspomniane kraje, musi mierzyć się z próbami nielegalnego przewozu śmieci. Jak się za chwilę okaże firmy, które zdecydowały się na taki proceder, szybko pożałowały takiej decyzji.

Kontakt w sprawie zezwolenia na przewóz odpadów do/z Luksemburga:

e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376

j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

Brak zezwolenia na transport odpadów w Luksemburgu?

Władze Luksemburga niezwykle poważnie podchodzą do kwestii ochrony środowiska. Regularnie przeprowadzane są stosowne kontrole, jak ta w 2022 roku. Wówczas w dwunastu strategicznie wybranych lokalizacjach przeprowadzono ponad pół tysiąca kontroli. W ich wyniku okazało się, że spośród 165 zatrzymanych wówczas ciężarówek, transportujących odpady, niemal połowa z nich nie dysponowała uprawnieniami do przewozu tego rodzaju materiałów.

W efekcie nałożone wówczas kary opiewały na łączną kwotę prawie 12 tys. euro.

Operacja Demeter IX

W październiku 2023 roku Luksemburg uczestniczył w Operacji Demeter IX, skoordynowanej akcji Światowej Organizacji Celnej (WCO). Miała ona na celu zwalczanie nielegalnego transportu odpadów i substancji niszczących warstwę ozonową. W operacji wzięło udział rekordowe 106 administracji celnych na całym świecie. Dzięki temu wykryto 338 przypadków naruszeń.

W samym Luksemburgu operacja obejmowała inspekcję 124 pojazdów zaangażowanych w transgraniczny transport odpadów. Luksemburska Agencja Ochrony Środowiska oraz Administracja Celna i Akcyzowa przeprowadziły kontrole w kilku miejscach, w tym na głównych autostradach i punktach granicznych. Wówczas w przypadku 49 pojazdów stwierdzono przynajmniej jedno naruszenie przepisów. W sumie odnotowano 79 wykroczeń. Problemy te obejmowały brakujące dokumenty i brak wymaganych zezwoleń na transport.

„Dzięki” tej operacji nieuczciwe firmy zostawiły w Luksemburgu tysiące euro w karach, jakie przyszło im zapłacić. A wystarczyło tylko poświęcić chwilę postarać się o potrzebny dokument. Niestety, pośpiech jest najgorszym doradcą.

Współpraca się opłaca

Podobny efekt do opisanego powyżej przyniosła współpraca Luksemburga i Francji. Tylko w ciągu jednego dnia, 19 kwietnia bieżącego roku, podczas kontroli na granicy francusko-luksemburskiej sprawdzono 203 pojazdy. Na terytorium Luksemburga wystawiono mandaty dla siedmiu kierowców, którzy nie mieli zezwoleń na przewóz odpadów. Każdy z nich musiał zapłacić 250 euro. Po stronie francuskiej jeden kierowca otrzymał grzywnę w wysokości 150 euro za nielegalny transport odpadów.

Może się wydawać, że to niewielkie kwoty i że dla tak niskich mandatów można zaryzykować. Tylko że cena za taką decyzję może być znacznie wyższa. Zniszczonej renomy firmy tak łatwo się nie odbuduje. A gdy wizerunek firmy ucierpi, w ślad za tym pójdzie mniej zleceń i kontraktów, niewydolność finansowa, a w końcu bankructwo. Ponura wizja, prawda? Jednak dla wielu firm jak najbardziej realna.

Przytoczone wyżej przykłady jasno pokazują, że chciwość i pośpiech nie są najlepszą motywacją, by ignorować przepisy. Lepiej jest poświęcić czas, by przygotować zezwolenie na transport odpadów w Luksemburgu, by móc spać spokojnie i nie martwić się „co by było, gdyby”.

Podobne wpisy