sent
|

System SENT – najważniejsze informacje

Transport towarów wrażliwych, a od lutego 2022 również odpadów, wymaga zgłoszenia na platformie SENT. To kluczowe narzędzie w monitorowaniu towarów, których przewóz obarczony jest dużym ryzykiem. O czym należy pamiętać przed przygotowaniem zgłoszenia? I co grozi za jego brak? Zapraszamy do lektury artykułu.

Jakie towary podlegają pod system SENT?

System SENT obejmuje towary uznane za wrażliwe (ze względu na ich potencjał do bycia przedmiotem oszustw podatkowych), a także wyroby akcyzowe. Zaliczają się do nich głównie paliwa, alkohol, wyroby tytoniowe, oleje, chemikalia. Od 22 lutego 2022 obowiązek zgłaszania dotyczy również przewozu odpadów w imporcie i tranzycie. Wraz z początkiem roku (od 12 stycznia) zgłaszać należy również wywozy odpadów z grupy 8 za granicę kraju.

Kontakt w sprawie rejestracji na platformie SENT

e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376

j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

Lista głównych towarów objętych systemem SENT

  • Paliwa: Olej napędowy, benzyna, gaz płynny (LPG), oleje opałowe i smary.
  • Wyroby alkoholowe: Etanol, spirytus, wódki, wina, inne napoje alkoholowe powyżej 1,2% zawartości alkoholu.
  • Wyroby tytoniowe: Papierosy, tytoń do palenia, cygara, e-liquidy zawierające nikotynę.
  • Chemikalia: Wybrane substancje chemiczne, w tym niektóre kwasy i środki chemiczne używane w przemyśle.
  • Odpady: Niektóre kategorie odpadów, w szczególności odpady niebezpieczne.

Te kategorie obejmują szeroki zakres produktów. Dlatego istotne jest, aby każda firma transportująca takie towary miała świadomość obowiązku zgłoszenia ich w systemie SENT.

Od jakiej ilości SENT jest wymagany?

Według Ustawy z 9 marca 2017 roku, rejestracja przewozów jest wymagana, gdy przewożone ilości danych towarów przekraczają określone limity. Te limity są różne w zależności od rodzaju towaru i dotyczą zarówno ilości masowej, jak i wartości.

Obowiązkowi zgłoszenia w SENT podlega transport następujących towarów o oznaczeniu CN według Rozporządzenia Wykonawczego Komisji UE nr 2019/1776 z 9 października 2019. Mowa tu o przewozie:

  • 2207 – alkoholi etylowych skażonych i/lub nieskażonych, nieoznaczonych znakami akcyzy,
  • 2707 – olejów i pozostałych produktów destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej
  • 2710 – olejów ropy naftowej
  • 2905 – alkoholi alifatycznych
  • 2917 – kwasów polikarboksylowych
  • 3403 – preparatów smarowych, oraz preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych
  • 3811 – środków przeciwstukowych, preparatów antykorozyjnych
  • 3814 – rozpuszczalników zawierających alkohol etylowy,
  • 3820 – płynów przeciwoblodzeniowych, zawierających alkohol etylowy,
  • 3824 – spoiw do form odlewniczych lub rdzeni
  • 3826 – biodiesla i jego mieszanin

Warunkiem jest to, że masa brutto danego towaru przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów.

Co jeszcze trzeba zgłaszać w SENT? Z pomocą przychodzi wspomniana wcześniej ustawa z 2017 roku, która wyjaśnia, że notyfikacja obejmie również:

  • dostawę paliw opałowych bez względu na ich masę
  • dostawę skażonego alkoholu etylowego o ile jest on skażony środkami, przewidzianymi w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93; mowa o przesyłkach o objętości powyżej 500 litrów
  • dostawę suszu tytoniowego, niezależnie od jego ilości
  • dostawę wyrobów medycznych
  • dostawę towarów, co do których zachodzi uzasadnione prawdopodobieństwo wystąpienia naruszeń przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego

Jakie odpady w systemie SENT trzeba zgłosić?

Decyzją Ministra Finansów z 25 kwietnia 2022 roku, każdy transport odpadów został objęty szczególną kontrolą w systemie SENT. Zarówno w przypadku importu jak i tranzytu. Obowiązek ten nie dotyczy jednak odpadów z tzw. Zielonej Listy, których masa nie przekracza 20 kg lub mieszanin odpadów, niesklasyfikowanych pod żadnym kodem. Dla odpadów niebezpiecznych zgłoszenie obejmuje każdą ich ilość.

Rok później, gdy 9 października resort finansów wprowadził zmiany w rozporządzeniu z kwietnia 2022, obowiązkiem zgłoszenia SENT objęto również odpady z grupy 8 w przypadku eksportu. Dokładny zapis głosi:

§ 1. Systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi jest objęty przewóz:
(…)

  1. towarów (…) będących jednocześnie odpadami w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, 1597, 1688, 1852 i 2029):
    (…)
    b) w przypadku których masa brutto przesyłki jest równa albo przekracza 1000 kg lub jej objętość jest równa albo przekracza 1000 litrów, wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. poz. 10) oznaczonych kodem:
    − 08 01 11* – odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
    − 08 01 13* – szlamy z usuwania farb i lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
    − 08 01 15* – szlamy wodne zawierające farby i lakiery zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne
    substancje niebezpieczne,
    − 08 01 17* – odpady z usuwania farb i lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
    − 08 01 19* – zawiesiny wodne farb lub lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
    − 08 01 21* – zmywacz farb lub lakierów,
    − 08 03 12* – odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne,
    − 08 03 14* – szlamy farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne,
    − 08 04 09* – odpadowe kleje i szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,
    − 08 04 13* – uwodnione szlamy klejów lub szczeliw zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne
    substancje niebezpieczne,
    − 08 04 15* – odpady ciekłe klejów lub szczeliw zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne;

Jak sprawdzić, czy towar podlega pod SENT?

Aby sprawdzić, czy przewożony towar wymaga zgłoszenia w systemie SENT, należy skorzystać z kilku metod weryfikacji.

  1. Lista towarów objętych systemem: Najprostszym sposobem jest zapoznanie się z oficjalną listą towarów objętych systemem SENT, dostępną na stronach rządowych.
  2. Kody CN: Produkty podlegające SENT są sklasyfikowane według kodów CN (Nomenklatura Scalona), które można znaleźć w dokumentacji podatkowej.
  3. Konsultacja z organami: W przypadku wątpliwości można skontaktować się z organami nadzoru, np. Krajową Administracją Skarbową, w celu uzyskania potwierdzenia.

Ministerstwo Finansów udostępnia również narzędzia online oraz infolinie, które pomagają przedsiębiorcom w weryfikacji, czy ich towary podlegają pod system SENT.

Jakie kary obowiązują za brak rejestracji w SENT?

Nieprzestrzeganie obowiązków związanych z systemem SENT może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi. Wspomniana na początku ustawa, powołująca System Elektronicznego Nadzoru Transportu, wymienia następujące naruszenia i związane z nimi kary:

W art. 22, pkt. 1 . czytamy, że:

  • w przypadku niedokonania zgłoszenia przez przewoźnika
  • w przypadku gdy okaże się, że stan faktyczny towaru różni się od tego zawartego w dokumentach
  • gdy przewoźnik nie stawi się na obowiązkowej kontroli

nakładana jest na niego kara w wysokości 20.000 zł.

W tym samym artykule mowa jest również o karze 10.000 zł w przypadku, gdy przewoźnik nie będzie dysponował w aucie sprawnym urządzeniem geolokalizacyjnym, w wyniku czego nie będzie mógł dopełnić obowiązku przekazywania informacji o położeniu auta w czasie rzeczywistym.

Więcej, bo aż 100.000 zł kosztowało go będzie to, że nie mając sprawnego urządzenia GPS dostarczy paliwo opałowe pod inny adres niż to wynika z dokumentów, o ile nie ustalono podmiotu, który nabył lub posiada to paliwo. Taką samą karą przewoźnik otrzyma, gdy na podstawie art. 22a nie dostarczy towaru do odbiorcy w kraju.

10.000 zł zapłaci przewoźnik, który – mając wiedzę o tym, że dane w zgłoszeniu są nieprawidłowe – mimo to zdecyduje się wykonać przewóz.

Kiedy natomiast kontrola wykaże, że transport odbywał się:

  • bez zgłoszenia SENT
  • bez dokumentu zastępującego zgłoszenie
  • przy wyłączonym urządzeniu GPS lub
  • z niesprawnym urządzeniem GPS

artykuł 32 ustawy przewiduje karę od 5000 zł do 7500 zł dla przewoźnika.

Kto sprawuje nadzór nad systemem SENT?

Nadzór nad systemem SENT w Polsce sprawują następujące organy:

  • Krajowa Administracja Skarbowa (KAS): Jest odpowiedzialna za monitorowanie przewozu towarów oraz kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących systemu SENT.
  • Inspekcja Transportu Drogowego (ITD): Prowadzi kontrole drogowe przewozów towarów objętych systemem SENT.

Gdzie mogą się odbywać kontrole? Na trasie przewozu, w miejscu załadunku, a także w punktach docelowych. W razie stwierdzenia naruszeń organy mogą nakładać kary oraz zajmować towar i/lub środek transportu użyty do jego dostawy. W zależności od rodzaju towaru lub okoliczności jego konfiskaty, mogą mieć zastosowanie inne zasady.

Co ważne, art. 17. ust. 1. cytowanej w tym artykule ustawy głosi, że za usunięcie, strzeżenie i przechowywanie środka transportu lub towaru w wyznaczonym miejscu pobierane są opłaty, za które odpowiada solidarnie przewoźnik i podmiot obowiązany do złożenia zgłoszenia. A jakie są to opłaty? O ich wysokości decyduje dyrektor izby administracji skarbowej właściwy dla wyznaczonego miejsca, do którego został skierowany lub usunięty środek transportu wraz z towarem.

Kto jest zwolniony z SENT?

Obowiązek rejestracji na platformie PUESC, która zarządza systemem SENT nie dotyczy transportu materiałów uznane za wrażliwe, ale tylko jeśli ich masa lub ilość nie przekracza dopuszczonych limitów.

Minister Finansów może również na podstawie rozporządzenia ustalić zasady wyłączenia transportu z obowiązku dokonania zgłoszenia, o czym informuje art. 7b, ust. 2 ustawy z 9 marca 2017 r.

Zmiany od listopada

Dokładnie miesiąc temu, 20 sierpnia, rząd przyjął natomiast proponowane zmiany dotyczące wprowadzenia obowiązku rejestracji w SENT firm z siedzibą poza granicami UE. Jak informowało wówczas Ministerstwo Infrastruktury:


Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył od 1 listopada 2024 r. przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA, a od 1 stycznia 2025 r. przewoźników z innych państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o firmy, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.

***

Podsumowując, przestrzeganie przepisów dotyczących rejestracji przewozu towarów wrażliwych w systemie SENT jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również kluczowym elementem unikania poważnych sankcji finansowych.

Rejestracja towarów w SENT zapewnia bezpieczeństwo, transparentność oraz zgodność z obowiązującymi przepisami. Pozwala to uniknąć problemów opisanych w artykule, takich jak wysokie grzywny, zajęcie towaru czy dodatkowe sankcje karno-skarbowe. Dlatego warto zadbać o poprawność zgłoszeń, aby chronić swoje przedsiębiorstwo przed kosztownymi konsekwencjami.

Pamiętaj, że rejestracja w SENT to skuteczny sposób na uniknięcie nieprzyjemności związanych z naruszeniem przepisów. Zapewnia ona również zgodność z wymogami Krajowej Administracji Skarbowej oraz innych organów kontrolnych. Jeśli masz pytania związane z uzyskaniem wpisu do SENT albo chcesz porozmawiać o zgłoszeniach, skontaktuj się z nami. Nasze ponad 10-letnie doświadczenie gwarantuje fachową obsługę i szybki czas realizacji.

Podobne wpisy