Zmiany w SENT od 1 listopada dla firm spoza UE, a od 2025 również dla firm z UE. Czego dotyczą?
Projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez Radę Ministrów w drugiej połowie sierpnia br. Inicjatorem zmian był resort infrastruktury. Swoją propozycję skuteczniejszego monitorowania i kontrolowania przewoźników zagranicznych motywował wzmocnieniem ochrony polskich przewoźników przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE. W dzienniku ustaw opublikowana już została stosowna nowelizacja, która oczekuje na wejście w życie od 1 listopada 2024 roku. Część z jej zapisów zacznie też obowiązywać od 1 stycznia 2025. Czego będą dotyczyły?
Najważniejsze informacje
Ustawa z dnia 25 września 2024, wprowadza szereg zmian, które od 1 listopada 2024 dotyczyły będą przewoźników z krajów, niebędących członkami Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2025 zmiany obejmą też firmy zarejestrowane w UE. Do najważniejszych należą:
- zgłoszenie w SENT przewozu kabotażowego lub międzynarodowego, przez zagraniczny podmiot. Dotyczyć ma już nie tylko odpadów czy tzw. towarów wrażliwych, ale każdego rodzaju towarów
- monitorowanie przewozu i udostępnianie danych o geolokalizacji i statusie przewozu na podstawie art. 10a, ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 9 marca 2017 roku o systemie monitorowania drogowego
Niespełnienie choćby jednego z powyższych obowiązków skutkowało będzie poważnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi. Lepiej więc będzie powierzyć kwestię przygotowania zgłoszenia doświadczonej firmie doradczej, która zajmie się wszystkim kompleksowo.
Kontakt w sprawie rejestracji na platformie SENT
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153
W opublikowanej nowelizacji, dodany do Ustawy o transporcie drogowym z 6 września 2001 artykuł 28b, ust. 2 głosi, że:
Zagraniczny podmiot wykonujący przewóz kabotażowy rzeczy, o którym mowa w art. 29
ust. 1, jest obowiązany przesłać do rejestru zgłoszeń przed rozpoczęciem przewozu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszenie takiego przewozu i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia.
Ważne, by zgłoszenie zawierało wszystkie wymagane informacje i aby urządzenie GPS było sprawne przez cały czas trwania przewozu. W przypadku braku urządzenia lokalizacyjnego w pojeździe możliwe będzie skorzystanie z aplikacji e-Toll.
Masz pytania? Zgłoś się do nas
Dla niektórych może się to jednak okazać problematyczne. Wszystko dlatego, że w chwili obecnej system SENT dostępny jest wyłącznie w polskiej i angielskiej wersji językowej. Obywatele krajów Europy Wschodniej, nie znający żadnego z tych języków, będą mieli problem. Na szczęście specjaliści z Ekologistyki24 będą w stanie pomóc. Zarówno w kwestii tworzenia konta, jak i przygotowania zgłoszenia, o którym mowa w artykule.
Podsumowanie:
- Co leży u podstaw zmian w systemie SENT od 1 listopada 2024 i od 1 stycznia 2025? Chodzi o ochronę interesów polskich przewoźników, ale też o efektywne monitorowanie przewozów, realizowanych przez zagraniczne firmy transportowe.
- Czy zmiana dotyczy tylko przepisów o zgłoszeniach w systemie SENT? Ustawa z 24 września 2024 przewiduje nowelizacje następujących aktów prawnych:
SENT w pigułce – FAQ
Co to jest SENT i kto musi z niego korzystać?
SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu) to platforma monitorująca transport towarów wrażliwych, aby ograniczyć oszustwa podatkowe. Jest obowiązkowy dla przedsiębiorców przewożących tzw. wrażliwe (których transport może generować szarą strefę lub zagrażać bezpieczeństwu) lub odpady.
Jak zrobić zgłoszenie transportu w SENT i kto powinien to zrobić?
Zgłoszenie transportu, w zależności od tego czy jest to import, eksport czy tranzyt, może być realizowane przez nadawcę, przewoźnika lub odbiorcę. Zadaniem każdego z tych podmiotów jest upewnienie się, że zgłoszenie zawiera dane aktualne i zgodne z prawdą. Zgłoszenia dokonuje się drogą elektroniczną. System generuje specjalny numer referencyjny, który należy podawać każdorazowo podczas kontroli. W uzasadnionych przypadkach
Jakie są konsekwencje przerw w monitorowaniu transportu?
Przerwa w transmisji danych geolokalizacyjnych na ponad 60 minut może skutkować dotkliwą karą finansową. I żadne tłumaczenia o problemach nic nie dadzą. Należy więc dopilnować, by urządzenie GPS było w pełni sprawne przed rozpoczęciem transportu. Brak sprawnego urządzenia sprawi, że przewoźnik może zostać obciążony karą 10.000 zł. Dostępna jest co prawda aplikacja na telefon – e-Toll, która w połączeniu z możliwościami smartfona może służyć jako zastępczy GPS. Firmy często wybierają jednak telematykę, ponieważ daje większą niezawodność niż smartfony kierowców.
Co grozi za brak zgłoszenia SENT?
Brak zgłoszenia dla transportu, objętego takim wymogiem, skutkował będzie karą grzywny w wysokości 20.000 zł. Niepełne zgłoszenie lub takie, które zawiera niewłaściwe informacje to kolejna „okazja” do grzywny, tym razem wynoszącej 10.000 zł.
Jakie towary obejmuje SENT?
System obejmuje między innymi paliwa, oleje, smary, susz tytoniowy, rozpuszczalniki oraz odpady. Zwolnione z monitorowania są jednak przesyłki w procedurach celnych lub przewożone przez operatorów pocztowych.
Jak uzyskać dostęp do SENT?
Należy zgłosić się do nas. Pomożemy w utworzeniu konta i przygotujemy zgłoszenie zarówno w imporcie, eksporcie jak i tranzycie.