zatrzymanie transportu odpadów
||

Zatrzymanie transportu odpadów – poradnik antykryzysowy dla przewoźnika

W Europie rocznie przemieszczane są miliony ton odpadów, zarówno między krajami UE, jak i poza Unię. Im większa skala, tym częstsze kontrole — i więcej ryzyka, że brak jednego dokumentu albo drobna nieścisłość spowoduje przerwę w dostawie. Dane z unijnych instytucji pokazują, że w istotnej części spraw wykrywane są naruszenia przepisów. To jednak nie zawsze celowe działanie — często jest to po prostu zwykły błąd w papierach lub klasyfikacji odpadu. Klucz w tym, by mieć porządek w dokumentach i opracować procedurę zachowania na miejscu. To w praktyce decyduje, czy transport będzie można kontynuować bez większych problemów.

Transport odpadów w liczbach

SKALA:
35,1 mln ton – szacunkowa masa odpadów wyeksportowanych z UE w 2023 r.
32,1 mln ton – masa wyeksportowana z UE w 2022 r.
8,3 mln ton – odpady niebezpieczne wysłane wewnątrz UE w 2022 r.

CZĘSTOŚĆ NARUSZEŃ WYKAZANYCH W WYNIKU KONTROLI:
W projektach inspekcyjnych (IMPEL/WSIP oraz przeglądy EWSR – kontrole ukierunkowane na podwyższone ryzyko) stwierdzano naruszenia w ok. 20–30% skontrolowanych przesyłek. Co prawda jest to jedynie wynik kontroli celowanych — mimo to pokazuje, jak łatwo o błąd, jeśli dokumenty i procedury nie są dopracowane.

Potrzebujesz weryfikacji dokumentów przed wyjazdem?

Nie ryzykuj postoju na kontroli. Zweryfikujemy ważność twoich uprawnień i pomożemy w uzyskaniu brakujących pozwoleń. Zadzwoń lub napisz:
e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

  • Błędy lub braki w dokumentach
    Niekompletny zestaw dokumentów, rozbieżności między danymi, nieaktualne informacje.
  • Brak uprawnień/pozwoleń
    Brak ważnego pozwolenia na transport odpadów, brak odpowiedniego wpisu lub wygasły dokument. To formalność, ale bez niej auto po prostu nie będzie mogło jechać dalej.
  • Zła klasyfikacja odpadu
    Z pozoru „ten sam” materiał może mieć inny status. Błąd w klasyfikacji (np. odpad niebezpieczny vs. inny) automatycznie uruchamia ostrzejsze wymagania.
  • Oznakowanie i kwestie bezpieczeństwa (gdy dotyczy)
    Braki w oznakowaniu, wyposażeniu lub naruszenia zasad dla ładunków wymagających szczególnej ostrożności. Kontrole to szybko wychwytują.

Upewnij się, że masz wszystko pod kontrolą

Pobierz naszą checklistę i sprawdź czy na pewno zadbałeś o wszystko przed wyjazdem. Znajdziesz w niej również informację co powinno zwrócić twoją uwagę w trakcie realizowanego przewozu odpadów i kontakt do doradcy, który pomoże w sytuacji kryzysowej. To nic nie kosztuje, a może cię uchronić przed poważnymi konsekwencjami

Odpowiedzi na poniższe pytania będą kluczowe:

  • Kto prowadzi kontrolę?
  • Czego dotyczy zastrzeżenie?
  • Na podstawie jakiego przepisu dokonywane jest zatrzymanie? Proś o doprecyzowanie — najlepiej na piśmie lub w notatce służbowej.

Przejdź z inspektorem przez komplet dokumentów. Podkreśl to, co masz i wiesz, oraz wskaż, jak uzupełnisz brak (jeśli to błąd formalny). Poproś o możliwość konsultacji z doradcą.

Doradca szybciej doprecyzuje podstawę sporu i zaproponuje rozwiązanie (np. dosłanie brakującego dokumentu, korektę, wyjaśnienie).

Jeśli to drobna formalność — złóż deklarację uzupełnienia. Gdy w grę wchodzi spór interpretacyjny — poproś o czas i odnotowanie zastrzeżeń do protokołu.

Zrób zdjęcia etykiet/ładunku, zanotuj nazwiska, numery służbowe, daty, godziny. Skopiuj wszystko, co podpisujesz.

Twój transport został zatrzymany?

Twój transport został zatrzymany? Zadzwoń — przeanalizuję dokumenty, porozmawiam z inspektorem i ustalę gdzie leży problem:
p.koszynski@ekologistyka-24.pl
+48 519 516 869

Jeden z przewoźników zadzwonił do nas podczas kontroli drogowej w Niemczech. Zrelacjonował, że na parking gdzie odbywał pauzę podjechali inspektorzy BALM (dawniej BAG) w ramach szeroko zakrojonej akcji sprawdzającej uprawnienia przewoźników odpadów spoza Niemiec. Jak się okazało, ponad połowa kierowców dostała mandaty – inspektorzy uznali bowiem, że okazywane przez nich pozwolenia mają niewłaściwe numery referencyjne. Po dokładniejszej analizie na jaw wyszło celowe fałszowanie dokumentów przez część podmiotów.

Nasz klient szybko zauważył, że jego kierowca nie ma w kabinie ważnego pozwolenia na transport odpadów. W ciągu niespełna godziny przygotowaliśmy dla niego dokument tymczasowy, potwierdzający uruchomienie procedury rejestracji przewoźnika odpadów. Wezwany na kontrolę kierowca okazał dowód uiszczenia opłaty administracyjnej i wydane tymczasowe pozwolenie. Tego samego dnia został dopuszczony do dalszej jazdy na miejsce rozładunku, a gdy przeprowadziliśmy mediacje z odbiorcą i wyjaśniliśmy powód dotarcia kierowcy poza planowanym oknem rozładunkowym, odstąpił on od nałożenia kary za opóźnioną dostawę.

  • Szybki kontakt z doradcą i rozmowa po stronie przewoźnika ograniczają ryzyko kary od odbiorcy.
  • Brak jednego dokumentu potrafi zatrzymać cały dzień pracy – procedura awaryjna i wzory pism skracają postój.
  • Dowód wszczęcia formalności (opłata, potwierdzenie) często wystarcza, by wrócić na trasę. W ten sposób przewoźnik wykazuje gotowość uzupełnienia braku, co jest dobrze przyjmowane przez organy kontrolne.
  • Zadbaj o stałą opiekę doradczą. To, że masz kogoś „pod telefonem” w trudnych sytuacjach i przy zmianach przepisów okaże się naprawdę bezcenne.
  • Weryfikuj dokumenty przed wyjazdem. Krótka analiza papierów ogranicza ryzyko przypadkowych braków i związanych z tym konsekwencji. Pamiętaj, lepiej zapobiegać, niż płacić.
  • Uzupełnij pozwolenia i wpisy w rejestrach. Dla dostaw odpadów to właśnie te dokumenty stanowią podstawę legalności przewozu.
  • Opracuj proste instrukcje dla kierowców i biura. Opisz na 1-2 stronach „co, kiedy i jak” — zamiast opasłych regulaminów i skomplikowanych wytycznych.

Przygotujemy cię do kontroli

Nie wiesz na co zwrócić uwagę żeby auto pomyślnie przeszło kontrolę drogową? Pomogę ci to ustalić. Skontaktuj się ze mną:
p.koszynski@ekologistyka-24.pl
+48 519 516 869

Podobne wpisy