Numer UIT i obowiązek zgłaszania przewozu w Rumunii – kogo dotyczy?
Polska platforma SENT to nie jedyne rozwiązanie w Europie, które ma na celu zwalczanie szarej strefy i nielegalnych przewozów tzw. towarów wrażliwych. Kilka lat po jego uruchomieniu również w Rumunii zwrócono uwagę na potrzebę nadzoru transportu produktów zagrożonych nadużyciem podatkowym. Powołano platformę Spațiul Privat Virtual (SPV), w ramach której działa system RO e-Transport, spełniający zadania tożsame do naszego rodzimego SENTa. Kto powinien się tam zarejestrować?
System RO e-Transport w Rumunii powstał na mocy Rozporządzenia 41/2022 opublikowanego 11 kwietnia 2022. Jego zadaniem jest sprawowanie ścisłej kontroli przepływu towarów wysokiego ryzyka. W okresie przejściowym od kwietnia do czerwca 2022 deklarowanie transportów za jego pośrednictwem odbywało się na zasadzie dobrowolności, jednak od 1 lipca 2022 zgłaszanie przewozów stało się obowiązkowe.
System generuje specjalny numer UIT (rum. Număr Unic de Identificare al Transportului) czyli Unikalny Numer Identyfikacji Transportu dla każdej deklaracji przesyłki. Przewoźnik musi mieć go ze sobą zarówno podczas transportu, jak i kontroli celnej. Ułatwia to monitorowanie oraz umożliwia powiązanie każdej przesyłki z jej danymi, takimi jak odbiorca, nadawca, wartość towaru oraz miejsce załadunku i rozładunku
Rumunia – kto musi dokonać zgłoszenia przewozu i wygenerować numer UIT?
Obowiązek przygotowania zgłoszenia nie spoczywa na przewoźniku, ale na następujących podmiotach:
- odbiorca wymieniony w przywozowym zgłoszeniu celnym;
- nadawca wymieniony w wywozowym zgłoszeniu celnym;
- beneficjent wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
- dostawca w przypadku lokalnych i wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
- właściciel magazynu w przypadku towarów, które są przedmiotem wewnątrzwspólnotowych transakcji w tranzycie, zarówno w przypadku towarów rozładowywanych w Rumunii w celu składowania lub utworzenia nowego transportu, jak i towarów ładowanych po składowaniu lub po utworzeniu nowego transportu na terytorium kraju.
Osoby te będą musiały przekazać przewoźnikowi numer UIT w formie papierowej lub elektronicznej.
Dla jakiego rodzaju transportu numer UIT będzie wymagany i czy Rumunia przewiduje jakieś odstępstwa?
Na stronie teaha.ro czytamy, że obowiązkowemu zgłoszeniu, a co za tym idzie – uzyskaniu numeru UIT –podlegają następujące kategorie transportów:
- przewóz towarów nabytych wewnątrz UE do Rumunii do miejsca rozładunku znajdującego się na terytorium kraju;
- przewóz towarów sprzedawanych wewnątrz UE z miejsca załadunku w Rumunii do granicy kraju;
- przewóz towarów importowanych z miejsca importu do miejsca rozładunku w Rumunii;
- eksport towarów z Rumunii do urzędu celnego wywozu na terytorium kraju;
- przewóz towarów między dwoma punktami należącymi do różnych podmiotów znajdującymi się w Rumunii (kabotaż);
- przewóz towarów w tranzycie na terytorium Rumunii;
Transport jakich towarów podlega w Rumunii obowiązkowi zgłoszenia?
Na podstawie Rozporządzenia 802/2022 Krajowej Agencji Administracji Skarbowej, następujące towary wysokiego ryzyka muszą być uwzględnione w zgłoszeniu transportu.
- warzywa, rośliny, korzenie i bulwy, żywność, objęte kodami CN 0701 do 0714;
- owoce jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów objęte kodami CN 0801 do 0814;
- napoje, napoje alkoholowe i ocet, objęte kodami CN 2201 do 2208;
- sól; siarka; ziemia i kamienie; gips, wapno i cement objęte kodami CN 2505 i 2517;
- odzież dziana lub szydełkowana i dodatki odzieżowe objęte kodami CN 6101 do 6117;
- odzież i dodatki odzieżowe, inne niż dziane lub szydełkowane, objęte kodami CN 6201 do 6212 i kodami CN 6214 do 6217;
- obuwie, getry i podobne artykuły; części takich artykułów objęte kodami CN 6401 do 6405;
- żeliwo, żelazo i stal objęte kodami CN 7213 i 7214.
Ponadto nowelizacja tego rozporządzenia, która weszła w życie w lipcu br. wprowadziła kolejne grupy produktów objęte obowiązkiem zgłoszenia w transporcie. Są to m. in.
- jadalne mięso i organy, ryby i skorupiaki, mięczaki i inne bezkręgowce;
- mleko i produkty mleczne;
- jaja ptasie;
- miód;
- inne jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego;
- warzywa, rośliny, korzenie i bulwy;
- różne produkty chemii przemysłowej;
- wyroby tytoniowe i paliwo.
Na jakie odpady trzeba uzyskać numer UIT przy transporcie do lub z Rumunii?
Na podstawie wspomnianego wyżej rozporządzenia obowiązkowi zgłoszenia podlega przewóz następujących odpadów:
- Złom żelaza i stali (kody CN 7204).
- Złom miedzi (kody CN 7404).
- Złom niklu (kody CN 7503).
- Złom aluminium (kody CN 7602).
- Złom ołowiu (kody CN 7802).
- Złom cynku (kody CN 7902).
- Złom cyny (kody CN 8002).
- Odpady, skrawki i pozostałości z tworzyw sztucznych (kody CN 3915).
- Makulatura i odpady papieru lub tektury (kody CN 4707).
- Odłamki i odpady szklane; szkło w masie (kody CN 7001).
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zależnie od klasyfikacji (różne kody CN, np. 8548).
- Odpady chemiczne, baterie i akumulatory zawierające substancje niebezpieczne (kody CN ex 2803, ex 2804, ex 2805, ex 2806, 8506, 8507).
Czy każdy przewoźnik musi otrzymać numer UIT i czy Rumunia przewiduje kary za jego brak?
Obowiązek zgłaszania przewozu uwzględnia środki transportu o dopuszczalnej masie całkowitej przynajmniej 3,5 tony, które przewożą towary wrażliwe o masie powyżej 500 kg i wartości do 10.000 RON (prawie 9 tys. zł). Oznacza to, że nawet przewoźnik realizujący przewóz standardowym zestawem ciągnik + naczepa również musi dostać numer UIT przed rozpoczęciem transportu, jeśli załaduje którykolwiek z wyżej wymienionych produktów.
Jeśli chodzi o odpowiedzialność to wszystko skupia się na podmiotach rumuńskich. To one muszą dobrze przygotować zgłoszenie i przekazać przewoźnikowi numer UIT. Brak zgłoszenia przewozu towaru uznawanego za wrażliwy skutkować może karą grzywny nawet do 100.000 RON (ok. 90 tys. zł) lub konfiskatą niezgłoszonego towaru.
Numer UIT a pozwolenie na transport odpadów
Zanim przewoźnik zacznie rozważać dostawę odpadów do Rumunii i uzyskanie numeru UIT od kontrahenta, powinien najpierw zadbać o zdobycie pozwolenia na transport odpadów, które jest wymagane zgodnie z ustawą o ochronie środowiska. Ze względu na to, że cała procedura rejestracyjna odbywa się w języku rumuńskim, a wszystkie dokumenty muszą być przygotowane w tym języku, istnieje obawa, że nie każda firma transportowa poradzi sobie z tym wyzwaniem. Może to prowadzić do niezamierzonych błędów i opóźnień w uzyskaniu niezbędnych pozwoleń. Dlatego współpraca z doświadczonymi doradcami jest tutaj nieoceniona. Najlepiej zgłosić się do firmy Ekologistyka24, która dzięki ponad 10-letniemu doświadczeniu bez problemu uzyska pozwolenie w imieniu klienta.