Transport odpadów w kabotażu po Hiszpanii. Czym jest numer NIMA?
Hiszpania to jeden z kluczowych krajów dla europejskiej logistyki odpadowej. Dysponuje ona rozbudowaną infrastrukturą recyklingową i sortowniczą, przez co przyciąga przewoźników z całej Unii Europejskiej. Jednak przewóz odpadów na terenie tego kraju, gdy realizowany jest przez firmę spoza Hiszpanii, wiąże się z koniecznością spełnienia wielu wymagań formalnych. W tym artykule przedstawiamy zasady dotyczące kabotażu odpadów w Hiszpanii.
Potrzebujesz pomocy w organizacji kabotażu odpadów po Hiszpanii i uzyskaniu numeru NIMA?
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153
Czym jest kabotaż odpadów i jakie przepisy go regulują?
Kabotaż odpadów to krajowy przewóz realizowany przez przewoźnika zagranicznego. Kwestię tą reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009. Zgodnie z nim:
- po zakończeniu transportu międzynarodowego można wykonać maksymalnie 3 operacje kabotażu w ciągu 7 dni,
- w przypadku wjazdu „na pusto” (a więc bez ładunku na naczepie), dopuszczalna jest 1 operacja kabotażu w ciągu 3 dni,
- wszystkie przewozy muszą być udokumentowane (listy przewozowe, umowy, dane o ładunku).
Dodatkowo, aby wykonywać kabotaż odpadów w Hiszpanii, każdy przewoźnik zagraniczny musi być zarejestrowany w swoim kraju jako podmiot uprawniony do przewozu odpadów i dysponować licencją wspólnotową. Przewozy niezgodne z przepisami podlegają w tym kraju surowym karom finansowym – od 900 € do nawet 1.7 mln €, w zależności od oceny szkodliwości danego transportu.
Wymogi dotyczące zgłoszenia kabotażu odpadów i numer NIMA
Przewoźnik realizujący kabotaż w Hiszpanii musi:
- potwierdzić legalne zakończenie transportu międzynarodowego,
- przedstawić dokumenty przewozowe (w tym informacje o odpadach, dane nadawcy i odbiorcy),
- przestrzegać limitów kabotażu,
- posiadać odpowiedni wpis do rejestru przewoźników odpadów (z kraju pochodzenia),
- w przypadku odpadów niebezpiecznych spełnić wymogi wynikające z konwencji ADR.
Dodatkowo, niezbędne jest posiadanie hiszpańskiego numeru NIMA (Número de Identificación Medioambiental), który służy identyfikacji uczestników operacji odpadowych. Numer NIMA nadawany jest przez właściwe władze autonomiczne i musi być wykazany w dokumentach towarzyszących przesyłce. Jest to warunek konieczny do przygotowanie specjalnego zgłoszenia transportu kabotażowego w kraju. Numer NIMA przypisuje się do firmy, nie zaś do konkretnego pojazdu, jaki firma posiada i wykorzystuje do transportu odpadów.
Zgłoszenia kabotażu należy dokonać przed rozpoczęciem operacji, a dokumenty przewozowe muszą być gotowe do okazania w trakcie kontroli drogowej. Jakie inne dokumenty będą potrzebne? Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci kompleksowo.
Hiszpańska gospodarka odpadami i udział przewoźników zagranicznych
Według hiszpańskiego Instituto Nacional de Estadística (INE), kraj ten wygenerował w 2022 roku ok. 482 kg odpadów komunalnych na osobę, co stanowi wynik zbliżony do unijnej średniej. Znaczna część tych odpadów trafia do odzysku lub recyklingu, co generuje duże zapotrzebowanie na usługi transportowe.
Garść statystyk:
- Eksport odpadów metalowych z Hiszpanii w 2023 roku wyniósł 6,5 mln USD, import sięgnął 15,2 mln USD.
- Udział zagranicznych przewoźników w kabotażu odpadów szacuje się na 20–30% wszystkich operacji transportowych na terenie Hiszpanii.
- Główne regiony, gdzie realizowane są te przewozy to: Andaluzja, Katalonia, Madryt.
Dlaczego przewoźnicy z zagranicy decydują się na kabotaż w Hiszpanii?
- Hiszpania rozwija się pod względem gospodarki odpadami, co ma odzwierciedlenie w rosnącej liczbie instalacji recyklingowych i przetwórczych.
- Za zwiększonym zainteresowaniem przewoźników zagranicznych kabotażami w Hiszpanii przemawia zapewne wysoka wartość rynkowa niektórych odpadów.
- Kolejnym argumentem in plus jest to, że po rozładunku z transportu międzynarodowego kabotaż to szansa na rentowny kurs powrotny.
Transport odpadów w kabotażu w Hiszpanii – możliwość, ale i wyzwanie
Hiszpania jest ważnym punktem na mapie europejskiej logistyki odpadów. Jednak by legalnie realizować kabotaż w tym kraju, trzeba znać przepisy, posiadać właściwe dokumenty i dopełnić formalności – w tym uzyskać numer NIMA. Właściwe przygotowanie to nie tylko kwestia zgodności z prawem, ale też ochrona przed poważnymi konsekwencjami finansowymi.
Ekologistyka24 od lat wspiera firmy w uzyskiwaniu pozwoleń na transport odpadów i w realizacji ich przewozów w całej Europie, w tym także w Hiszpanii. Skontaktuj się z nami, jeśli planujesz operacje odpadowe na Półwyspie Iberyjskim.