Pozwolenie na transport odpadów w Finlandii teraz bardziej wartościowe niż wcześniej
Choć Finlandia coraz lepiej radzi sobie z recyklingiem, daleko jej do Niemiec czy Holandii. Kraj ten inwestuje jednak w instalacje waste-to-energy, przez co tylko 1% odpadów trafia na wysypiska. Zapotrzebowanie na materiały do spalarni jest tak duże, że dużą część z nich trzeba sprowadzać z zagranicy. Mogą je jednak przewozić wyłącznie firmy posiadające pozwolenie na transport odpadów w Finlandii. Jak można je uzyskać?
Transport odpadów w Finlandii – najważniejsze przepisy
W Unii Europejskiej kluczowym dokumentem regulującym transport odpadów jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów. Ma na celu zapobieganie nielegalnemu transportowi odpadów oraz minimalizację jego wpływu na środowisko. W Finlandii, implementacja unijnych przepisów odbywa się poprzez krajowe ustawy i regulacje, które dokładnie określają procedury oraz wymagania związane z transportem odpadów, w tym ich rejestrację i systemy monitorowania.
Najważniejszym dokumentem jest tam znowelizowana Ustawa o odpadach, Jätelaki 646/2011. O pozwoleniu na transport odpadów wspomina § 94, który głosi:
Osoba, która zamierza prowadzić zawodowy transport odpadów lub działać jako pośrednik w gospodarce odpadami, musi złożyć wniosek o zatwierdzenie działalności do rejestru gospodarki odpadami, o którym mowa w § 142 ust. 1 pkt 2.
Wymóg posiadania pozwolenia dotyczy zarówno w przypadku importu, eksportu jak i tranzytu.
Kontakt w sprawie fińskiego zezwolenia na przewóz odpadów:
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153
Pozwolenie na transport odpadów w Finlandii kluczem do skutecznego importu
Statystyki wyraźnie pokazują, że Finlandia zrezygnowała z eksportu na rzecz importu odpadów. Widać to zwłaszcza w 2023 roku, kiedy masa przywiezionych odpadów zwiększyła się czterokrotnie w porównaniu z latami ubiegłymi. Według portalu Helsinki Times, rok temu ich masa wyniosła około 310 tys. ton. Ponad połowa – 180 tys. ton – stanowiła biomasa, sprowadzona by zasilić instalacje, produkujące energię cieplną. Autor przywołanego artykułu zauważa, że masa odpadów eksportowanych z kraju była wówczas dwukrotnie niższa.
Zmiana tendencji na fińskim rynku odpadowym została zauważona już wcześniej. Ismo Hiltunen, menadżer w firmie Gemifin, w wypowiedzi dla portalu Bioenergy International w 2022 roku, powodów takiego stanu rzeczy upatrywał m .in. w zmianie świadomości i skupieniu większej uwagi na sortowaniu odpadów. Jego zdaniem nie bez znaczenia było również zwiększenie wydajności spalarni odpadów wciągu ostatnich kilku lat. W roku 2022 wyniosła 2,2 milionów ton, co stanowiło wzrost rzędu 10%.
Większa ilość importów to doskonała okazja dla firm transportowych, aby dobrze zarobić. Pod warunkiem, że posiadają pozwolenie na transport odpadów w Finlandii.
Dlaczego warto uzyskać pozwolenie na transport odpadów w Finlandii?
Korzyści ekonomiczne i wizerunkowe
Pierwszym z powodów, dla których zezwolenie na odpady na Finlandię będzie dobrym pomysłem są oczywiście pieniądze. Transport odpadów, z racji towarzyszącemu jemu ryzyku, jest lepiej płatny niż zwykłe ładunki. A jeśli zapotrzebowanie na odpady w tym kraju jest naprawdę duże, ceny mogą być jeszcze lepsze.
Pozwolenie na przewóz odpadów to także narzędzie, które pomaga firmom zabezpieczyć się przed problemami związanymi z nielegalnymi dostawami oraz naruszeniem przepisów środowiskowych. Dokument ten daje gwarancję, że działalność jest zgodna z obowiązującymi przepisami i standardami. To może zwiększać wiarygodność firmy w oczach partnerów handlowych i klientów.
Bezpieczeństwo prawne
Jego brak może skutkować poważnymi konsekwencjami. W 2022 roku media rozpisywały się o dwóch przypadkach nielegalnych przewozów. Pierwszy dotyczył 66 ton odpadów ze studzienek kanalizacyjnych nielegalnie wywiezionych do Szwecji. Firma nie dokonała zgłoszenia międzynarodowego przewozu odpadów, za co mogą jej grozić poważne konsekwencje. Jakie? Czas pokaże. W ubiegłym roku po zakończonym śledztwie sprawa trafiła do prokuratury.
Drugi przypadek ujawniło śledztwo, prowadzone w latach 2019-2020 przez władze Estonii i Finlandii. Analizowanych było 40 transportów odpadów olejowych o łącznej masie ponad 100 ton. Wyszło wówczas na jaw, że w żadnym przypadku transportowi nie towarzyszyła wymagana dokumentacja, w tym pozwolenia przewoźników na przewóz odpadów. Na dalszym etapie ujawniono również 70 nielegalnych transportów odpadów po obróbce mechanicznej. Łączna ich masa wyniosła blisko 1700 ton. Według ustaleń śledczych zarówno wysyłający odpady w Estonii jak i odbiorca w Finlandii byli świadomi nielegalnego charakteru przewozów.
Jurgen Huba, prokurator badający wówczas sprawę po stronie Estonii zwrócił uwagę, że firma mogła w ten sposób zaoszczędzić prawie 100 tys. €. Jednak konsekwencje jakie przyjdzie jej ponieść będą znacznie bardziej kosztowne z uwagi na niebezpieczeństwo dla środowiska wynikające z jej niewłaściwego obchodzenia się z odpadami.
Wpływ międzynarodowego transportu odpadów na środowisko
Finlandia dąży do minimalizowania negatywnych skutków transportu odpadów. Jest to element jej polityki ochrony środowiska, szczególnie w ramach Krajowego Planu Gospodarki Odpadami do 2027 roku. Plan ten obejmuje działania mające na celu zmniejszenie ilości odpadów, zwiększenie recyklingu oraz promowanie gospodarki cyrkularnej. Transport odpadów podlega ścisłym regulacjom zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. Zgodnie z przepisami Ustawy o odpadach oraz regulacjami UE dotyczącymi transgranicznego przewozu odpadów.
Celem tych działań jest ograniczenie emisji oraz zagrożeń dla środowiska wynikających z przewozu odpadów. Wprowadzono również środki kontrolne, takie jak pozwolenia na przewóz odpadów, a fińskie służby celne i środowiskowe aktywnie nadzorują ten proces, interweniując w przypadkach nielegalnego transportu. Ponadto Finlandia kładzie nacisk na rozwój infrastruktury do przetwarzania odpadów w kraju, co zmniejsza konieczność ich eksportu.
Znaczenie gospodarki cyrkularnej w Finlandii
Finlandia jest jednym z liderów w dążeniu do wdrażania gospodarki obiegu zamkniętego (circular economy). Zakłada ona maksymalne wykorzystanie surowców i minimalizację odpadów. W kontekście międzynarodowego transportu odpadów, gospodarka cyrkularna odgrywa kluczową rolę. Wspiera ona ograniczenie ilości odpadów przewożonych między krajami oraz promuje lokalne rozwiązania przetwarzania i recyklingu, co ma pozytywny wpływ zarówno na gospodarkę, jak i środowisko.
Finlandia aktywnie inwestuje w rozwój technologii i infrastruktury związanej z recyklingiem, a także w promowanie zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Dzięki temu zmniejsza się potrzeba eksportu odpadów, a kraj staje się samowystarczalny w zakresie przetwarzania odpadów. To podejście nie tylko ogranicza negatywne skutki transportu odpadów, ale również tworzy nowe miejsca pracy i wspiera rozwój innowacyjnych technologii.
***
Podsumowując, uzyskanie pozwolenia na transport odpadów do Finlandii to nie tylko wymóg prawny, ale także klucz do budowania wiarygodności i ochrony przed poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi. Taki dokument zabezpiecza przewoźników przed ryzykiem nielegalnych działań, które mogą skutkować surowymi karami oraz negatywnym wpływem na reputację. Dodatkowo, przestrzeganie przepisów wspiera ochronę środowiska, a Finlandia, będąca liderem w gospodarce obiegu zamkniętego, stawia na odpowiedzialny i zrównoważony transport odpadów. Uzyskanie zezwolenia nie tylko otwiera nowe możliwości współpracy, ale także stanowi wkład w ochronę środowiska i rozwój zrównoważonej gospodarki.