sent dla firm zagranicznych
||

Obowiązkowa rejestracja w SENT dla firm zagranicznych – najważniejsze informacje

W ubiegłym roku w październiku pisaliśmy o planach polskiego rządu, by objąć zagraniczne firmy transportowe obowiązkiem rejestracji w systemie SENT. Wyznaczono wówczas dwa terminy. W listopadzie otwarta została rejestracja dla firm spoza Unii Europejskiej. Wraz z początkiem roku takim samym obowiązkiem objęte zostały również firmy, zarejestrowane w UE. W odpowiedzi na liczne zapytania przygotowaliśmy zbiór najbardziej interesujących kwestii wraz z ich objaśnieniem.

Zaskoczyła nas ilość zapytań, jakie do nas spłynęły i ilość telefonów, jakie odebraliśmy w związku z publikacją naszego pierwszego artykułu opisującego zmiany w systemie SENT. Widzimy wyraźne zainteresowanie tematem zarówno z krajów bałtyckich jak i z południa kontynentu.

SENT dla firm zagranicznych – najczęściej zadawane pytania

Poniżej przedstawiamy pytania, które pojawiały się najczęściej i budziły dużo emocji, wraz naszymi odpowiedziami. Uporządkowaliśmy je dla lepszego zrozumienia.

Rejestracja w systemie SENT

Co to znaczy, że muszę się zarejestrować w systemie SENT? Dlaczego wcześniej o tym nie słyszałem?

Zmiany nastąpiły na podstawie Ustawy z dnia 25 września 2024. To tam zdecydowano, że od 1 listopada 2024 roku wszystkie zagraniczne firmy przewozowe, zarejestrowane poza Unią Europejską, muszą być zarejestrowane w systemie SENT jeśli chcą realizować dostawy do Polski. Zmiany mają na celu uszczelnienie systemu monitorowania przewozów towarów wrażliwych. W dokumencie wymieniono również drugi termin, czyli 1 stycznia 2025, kiedy to obowiązek rejestracji we wspomnianym systemie obejmie również firmy z Unii Europejskiej.

Czy ja jako zagraniczny przewoźnik muszę samodzielnie zarejestrować firmę w SENT?

W systemie SENT przewoźnik nie musi rejestrować firmy. Wystarczy, że wyznaczy pracownika, który utworzy tam konto osobiste i z jego poziomu będzie mógł z powodzeniem przygotowywać niezbędne zgłoszenia.

Co mi grozi za brak rejestracji w systemie SENT?

Brak rejestracji, a co za tym idzie – brak wymaganego zgłoszenia w systemie SENT uszczupli twoją kieszeń o 20.000 PLN (prawie 5.000 EUR). A gdybyś miał zgłoszenie, ale byłoby ono niepełne, zostaniesz ukarany połową tej kwoty.

Obowiązki przewoźnika

Co muszę zrobić, żeby działać zgodnie z nowymi przepisami?

Musisz spełnić dwa warunki:
1. Znaleźć firmę, która pomoże Ci w rejestracji w systemie SENT.
2. Zaznajomić się z wymaganiami dotyczącymi zgłaszania przewozów towarów wrażliwych.

Czy zmiany w systemie SENT wpłyną na czas realizacji przewozu?

Może się tak zdarzyć, zwłaszcza jeśli przewoźnik nie jest odpowiednio przygotowany do wprowadzenia danych lub napotka problemy techniczne. Dlatego ważne jest, aby zgłoszenie zostało dokonane z wyprzedzeniem, a wszystkie wymagane dokumenty były przygotowane przed rozpoczęciem przewozu.

Czy system SENT wymaga monitorowania w czasie rzeczywistym? To znaczy czy moje auto musi być do niego podpięte cały czas?

Tak, wymagane jest wyposażenie pojazdu w urządzenie geolokalizacyjne, które pozwala na monitorowanie przewozu w czasie rzeczywistym. Należy przy tym dopilnować by było ono kompatybilne z systemem SENT, aby możliwe było pobieranie aktualnych danych o położeniu pojazdu. Posiadając niesprawne urządzenie GPS ryzykujesz otrzymaniem kary w wysokości 10.000 PLN (~ 2500 EUR).

Muszę dokonać zgłoszenia, ale system nie działa. Co jeśli nie dokonam zgłoszenia, ale stanie się to nie z mojej winy?

Zgłoszenie nadal jest obowiązkowe. W przypadku, gdy system nie odpowiada i nie jest możliwe dokonanie go na stronie internetowej, wprowadzone zostało rozwiązanie zastępcze. W tym wyjątkowym przypadku nie będzie również możliwości monitorowania pojazdu w czasie rzeczywistym. Kierowca musi posiadać przy sobie specjalny, odpowiednio wypełniony druk. Nie może takiego pisma sporządzić jednak samodzielnie. Musi skorzystać z wzoru, udostępnionego przez ustawodawcę.

Zgłoszenie SENT

Co muszę zgłosić do przewozu w systemie SENT?

W systemie SENT zgłoszeniu dotychczas podlegały towary uznane za wrażliwe, takie jak paliwa, alkohole skażone, tytoń, odpady oraz inne towary objęte szczególnym nadzorem. Po zmianie przepisów zgłoszenie obejmuje każdy rodzaj transportu, realizowany, przez firmę spoza Polski. Dla firm zarejestrowanych w UE zgłoszeniu podlega transport poprzez Polskę lub z Polskim, który kończy się poza granicami Unii. Dla firm spoza UE natomiast zgłoszony ma być transport z udziałem Polski, którego miejsce docelowe znajduje się na terenie UE. Nie ma tu więc znaczenia czy będzie to przewóz realizowany w tranzycie, kabotażu, imporcie czy eksporcie.

Jakie dane muszę podać do zgłoszenia w SENT?

Przy zgłaszaniu przewozu musisz podać m.in. dane przewoźnika, informacje o pojeździe (np. numer rejestracyjny), szczegóły dotyczące przewożonych towarów (rodzaj, ilość), miejsca załadunku i rozładunku oraz trasy przewozu.

Czy mogę dokonać zgłoszenia w systemie SENT w języku obcym?

Choć system umożliwia dokonywanie zgłoszeń w języku angielskim, wciąż można napotkać pewne trudności wynikające z nieznajomości lokalnych przepisów. Dlatego tak ważne jest nawiązanie współpracy z profesjonalną firmą doradczą.

Jak mogę uzyskać pomoc w przypadku problemów z rejestracją SENT dla firm zagranicznych?

Zgłoś się do nas. Pomogliśmy już wielu firmom. Mamy ponad 10-letnie doświadczenie więc wiemy co i jak zrobić, by rozwiązać Twój problem.

SENT dla firm zagranicznych – udział przewoźników z UE i z krajów trzecich

Z oczywistych względów większość klientów, którym dotychczas pomogliśmy w rejestracji na platformie SENT pochodziło z Polski. Udział przewoźników z krajów UE i z krajów trzecich jeszcze do niedawna był niewielki. Jednak w ostatnich kilkunastu miesiącach zauważamy wzrost zainteresowania notyfikacjami ze strony przewoźników z krajów bałtyckich. Równie zainteresowani platformą SENT są Niemcy, klienci z krajów Beneluksu czy z Francji. Rośnie też liczba zapytań z krajów trzecich jak Ukraina. Najlepiej obrazuje to poniższy diagram.

sent dla firm zagranicznych

Jak uniknąć problemów z transportem odpadów?

W październiku ubiegłego roku, gdy opublikowaliśmy informację o zmianach obowiązujących od listopada, zgłosiło się do nas kilku przewoźników, zaniepokojonych tymi zmianami. Nie znali przepisów, a wywierano na nich nacisk by podjęli ładunki, będące odpadami. Mieli już wcześniej nieprzyjemne doświadczenia z polskimi służbami, ale za każdym razem udawało im się wyjść obronną ręką. Najczęstszym problemem, jaki nam zgłaszali były spedycje, które udzielały lakonicznych odpowiedzi na pytania o rodzaj podejmowanego ładunku. Dopiero na miejscu załadunku okazywało się, że przewóz wymaga dokumentów, których nie mieli. Nie chodziło jednak o dokumenty CMR a aneks VII czy pozwolenie na transport odpadów.

Zrezygnowani, szukali wyjścia z sytuacji by drugi raz nie dać się wmanewrować w problematyczne sytuacje. Po konsultacji z nami, bogatsi w nową wiedzę byli wyraźnie spokojniejsi. Wszyscy są już przez nas zarejestrowani zarówno w BDO jak i w SENT, dlatego wraz z nadejściem nowego roku mogą bez przeszkód rozpocząć transporty do Polski.

Znalazłeś się w podobnej sytuacji lub chcesz jej zapobiec? Skontaktuj się z nami. Pomożemy ci kompleksowo.

Podobne wpisy