Krakowska flota autobusowa w służbie dla czystego powietrza
Jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży Kraków wzbogacił się o 60 nowych autobusów. Mają dwanaście metrów i silniki Euro 6, które zatroszczą się o krakowskie powietrze i środowisko.
Ostatnimi czasy w Krakowie ruch komunikacji miejskiej bywał często zakłócony, co można było wiązać z falami upałów nawiedzającymi miasto. Jak jednak dowiadujemy się u rzecznika prasowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, to nie temperatury powodują przerwy w kursowaniu tramwajów i autobusów.
Problemem nie jest wzrost temperatur. Przyczyny utrudnień w funkcjonowaniu komunikacją mogą być różne, na przykład kolizje, wypadki, nieprawidłowo zaparkowane samochody – wyjaśnia Marek Gancarczyk, Rzecznik Prasowy MPK w Krakowie.
Przed takimi przeszkodami komunikacji miejskiej nie uchronią nawet najbardziej nowoczesne pojazdy, ale odświeżona flota krakowska pozwoli przede wszystkim na większy komfort pasażerów, ale głównie – pojedzie w służbie troski o powietrze pozbawione smogu.
Odnawialne źródło energii
Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski mówi, że nowe autobusy z ekologicznymi silnikami to kolejny etap walki o czyste powietrze w Krakowie. To dzięki silnikom DAF, które spełniają normy emisji spalin Euro 6, posiadające także system rekuperacji energii. To znaczy, że część energii będzie kondensowana, a później ponownie wykorzystywana na przykład do zasilenia instalacji elektrycznej autobusu czy automatu biletowego. W tych będzie można płacić kartą płatniczą i gotówką. Co jest już normą w większości autobusów krakowskich, także nowe Solarisy posiadają klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Co więcej, w drzwiach autobusów pojawią się przyrządy mierzące ilość wsiadających i wysiadających pasażerów, co w przyszłości ma posłużyć lepszemu zarządzaniu komunikacją, z uwzględnieniem częstotliwości kursów i zapotrzebowania na nie.
Nowe autobusy mają pojechać przede wszystkim w rejonie II Obwodnicy miasta. Celem MPK SA w Krakowie jest skierowanie tam wyłącznie pojazdów posiadających silniki spełniające normę Euro 5 i wyższą.
Komfort dla pasażerów
Nowe Solarisy od starszych autobusów będą się różnić także zewnętrznie. Pasażerowie w Krakowie otrzymają pojazdy z większą ilością miejsc siedzących, przestronne wnętrze. Do tego trzy porty USB, które będą służyć jako ładowarki do urządzeń mobilnych, jak smartfony czy tablety. Kierowcy zaś będą prowadzić autobusy z ergonomicznej kabiny, zbudowanej wyżej niż tradycyjnie, dzięki czemu poprawi się widoczność.
W sumie, do Krakowa dzięki unijnemu projektowi, trafi 107 autobusów. Poza wspomnianą sześćdziesiątką, na ulicach pojawią się też autobusy elektryczne (20), tuzin autobusów hybrydowych, 15 autobusów midi. Kraków wzbogaci się również o kolejne 12 automatów biletowych Krakowskiej Karty Miejskiej. Ostatecznie Kraków na ten cel otrzymał 115,7 mln zł, czyli 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Umowa na dofinansowanie zakupu autobusów została podpisana 21 kwietnia tego roku.
Źródło: www.transport-publiczny.pl