Odpady neutralne – transport międzynarodowy bez ryzyka

Każdy przewoźnik świadczący usługę transportu odpadów zdaje sobie sprawę, że jest ona obwarowana konkretnymi przepisami. Sprawę dodatkowo utrudnia fakt, że nie istnieje żadna uniwersalna regulacja – poszczególne kraje Unii Europejskiej stosują wewnętrzne przepisy (poza kilkoma wyjątkami), które przewoźnik musi spełnić, aby nie narazić się na poważne konsekwencje finansowe. O co trzeba zadbać w pierwszej kolejności? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Czym właściwie są odpady neutralne?

Odpady neutralne, nazywane też obojętnymi, są to wszelkie nieprzydatne materiały i substancje, które – pisząc w dużym uproszczeniu - nie mają negatywnego wpływu na środowisko naturalne, nie zanieczyszczają go, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. Ważne jest również, aby zawarte w nich zanieczyszczenia nie zagrażały jakości wód powierzchniowych, podziemnych, gleby.

W interesie przewoźnika jest umiejętność odróżnienia odpadów obojętnych od niebezpiecznych, ponieważ pozwolenie na transport odpadów neutralnych nie daje prawa do przewożenia materiałów mogących stanowić zagrożenie. Służby bardzo skrupulatnie tego pilnują, zwłaszcza po fali afer związanych z nielegalnym składowaniem i transportowaniem odpadów chemicznych z innych krajów europejskich.

Co trzeba zrobić, aby legalnie świadczyć transport odpadów neutralnych?

Przede wszystkim należy wystąpić o zezwolenie na świadczenie takich usług. Nawet jeśli właściciel polskiej firmy zamierza obsługiwać klientów wyłącznie za granicą, to mimo wszystko zalecamy złożenie wniosku o decyzję na transport odpadów w Polsce. Dlaczego?

Ponieważ wiele krajów europejskich honoruje certyfikaty wydane w innych państwach członkowskich. Do tej grupy zaliczamy: Szwajcarię, Francję, Węgry, Słowenię, Słowację, Czechy, Hiszpanię, Litwę, Łotwę ,Estonię a także Chorwację i NorwegięCzyli: jeśli polski przewoźnik posiada aktywny wpis do bazy BDO - będzie on również honorowany w wymienionych krajach.

Ważne!

Radzimy przetłumaczyć zezwolenie na języki ojczyste krajów, w których będzie realizowany transport odpadów neutralnych – ułatwi to i przyspieszy procedurę ewentualnej kontroli drogowej.

Koniecznie musimy jednak podkreślić, że wciąż gros krajów europejskich stosuje własne przepisy odnośnie do transportu odpadów neutralnych, co oczywiście wymaga od przewoźnika, chcącego np. wywieźć odpady z Polski do Niemiec, posiadania zezwolenia wydanego przez urząd kraju docelowego.

Uwaga!

Brak aktualnego zezwolenia w kraju, który takowego wymaga, grozi bardzo poważnymi konsekwencjami finansowymi. Mandat może opiewać na kilka tysięcy euro, a dodatkowo istnieje groźba zarekwirowania samochodu na wiele tygodni.

Jak uzyskać wymagane zezwolenie?

Na pewno nie radzimy starać się o to we własnym zakresie. Powód jest prosty: w poszczególnych krajach obowiązują często zupełnie inne przepisy dotyczące chociażby warunków transportu czy oznakowania pojazdów. Stąd lepiej będzie skorzystać z usługi outsourcingu, świadczonej przez zespół Ekologistyka24.

Pomagamy naszym klientom uzyskać wpis do bazy BDO w Polsce, jak i  zezwolenia  w innych krajach europejskich. To gwarantuje znaczne przyspieszenie procedury, brak błędów we wniosku oraz zdobycie pozwolenia, które umożliwi przedsiębiorcy w 100% legalnie świadczyć usługę przewozową.

Więcej w tym dziale

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.