profesjonalne zagospodarowanie odpadów
||

Masz odpady do zagospodarowania? – wiemy, jak się nimi zająć

Najczęściej zaczyna się niewinnie: pojawia się frakcja, której nikt nie skatalogował do końca, magazyn zbliża się do limitu, a terminy produkcyjne nie czekają. Ktoś w firmie pyta o kod EWC, ktoś inny – o dokumenty, a jeszcze ktoś – o ryzyko kary przy kontroli. W tym właśnie miejscu wchodzimy my: przejmujemy odpowiedzialność za prawidłowe zagospodarowanie, tak abyś nie musiał spinać równolegle wielu wątków – od dokumentacji, przez ścieżkę postępowania, po potwierdzenia w systemach.

Po pierwsze, zaczynamy od konkretnych danych: zdjęcia/próbki, opis procesu, wolumen i forma (luz/bale/big-bagi), ewentualne zanieczyszczenia czy wilgotność. Po drugie weryfikujemy wymogi dla danego odpadu. To moment, w którym jasno mówimy też, czego nie wolno: np. mieszać odpadów niebezpiecznych „dla ułatwienia” czy „rozcieńczać” frakcji, by zmienić ich status – bo to prosta droga do poważnych sankcji (szczegóły w tabeli kar niżej). Duże znaczenie odgrywa tu również odpowiednie zabezpieczenie odpadu przed transportem. Nieszczelny pojemnik, wadliwa plomba sprawią, że materiał wydostanie się z naczepy do środowiska.

Następnie rekomendujemy legalną i opłacalną ścieżkę: przygotowanie do ponownego użycia, recykling materiałowy, odzysk energii albo unieszkodliwienie – w zależności od parametrów i realiów rynkowych. Wyjaśniamy „dlaczego tak” (wymogi prawne, koszt całkowity, dostępność mocy przerobowych), a nie tylko „jak”. W efekcie otrzymujesz propozycję z kosztorysem i harmonogramem.

Ustalamy termin, godziny odbiorów, dbamy o komplet dokumentów (KPO/ewidencja, a przy transgranicznych ścieżkach – Annex VII). Oprócz tego prowadzimy komunikację z partnerami zagospodarowującymi twoje odpady. Nasza rola: koordynacja end-to-end i pilnowanie zgodności z wymogami – od magazynowania po potwierdzenia zagospodarowania.

Po realizacji zamówienia przekazujemy potwierdzenia zagospodarowania i inne istotne dokumenty. W razie pytań inspekcji – proces i dokumenty „bronią się” same, bo były planowane z myślą o kontroli.

Dlaczego to działa?

Dzięki szerokiej sieci współpracujących z nami recyklerów szybko odpowiadamy na zapotrzebowanie na zagospodarowanie odpadów, a nasza zweryfikowana sieć przewoźników zapewnia sprawny odbiór u wytwórcy i terminowy transport do instalacji (miejsca zagospodarowania).

Wyobraź sobie teraz dwa scenariusze. W pierwszym zajmujesz się wszystkim sam: od telefonu do recyklera, przez interpretację przepisów, po poprawki w dokumentach i organizację transportu i szukanie przewoźników ze stosownymi pozwoleniami. Jednak każde „niedoprecyzowanie” kosztuje cię czas, a każdy dzień zwłoki to większy chaos i nerwy. W drugim przypadku masz partnera, który od początku komunikuje możliwe sposoby działania. Uprzedza również o ryzykach, układa harmonogramy i dba o pełną dokumentację. Jaki tego efekt? Masz mniej przestojów oraz bardziej przewidywalne koszty, a przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa przy kontroli.

KRYTERIUMSAMODZIELNIEZ NAMI (EKOLOGISTYKA24)
CZAS I ORGANIZACJAWiele równoległych wątków, do tego niepewne terminy oraz brak jednej osoby odpowiedzialnejJeden punkt kontaktu, ustalony plan działań, potwierdzone terminy i odpowiedzialność po naszej stronie
ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMIBłędy proceduralne, w dodatku niespójna ewidencjaDobór zgodnej z prawem ścieżki zagospodarowania odpadów, kompletna i spójna ewidencja
KOSZTY PO STRONIE FIRMYPozorne „oszczędności”: poprawki dokumentów, opóźnienia, odmowy przyjęcia w instalacjiPrzemyślane decyzje, zagospodarowanie odpadów bez przepłacania, przewidywalne koszty
RYZYKO PRZY KONTROLIBraki formalne, niespójne dane, decyzje administracyjne (kary finansowe)Dokumenty przygotowane wg wymogów krajowych/UE, jasny przebieg postępowania, minimalizacja ryzyka kar
DOWODY I PRZEJRZYSTOŚĆTrudność w wykazaniu legalnego zagospodarowania, brak pełnego „śladu” obiegu dokumentówPotwierdzone zagospodarowanie odpadów, wpisy w odpowiednich systemach
DOSTOSOWANIE DO ZMIANKażda nowa frakcja odpadu lub większy wolumen wymaga układania procesu od początkuRozwiązania dopasowane do rodzaju i wielkości partii; gotowa sieć recyklerów i przewoźników dla różnych scenariuszy

Nie ryzykuj, pomożemy w zagospodarowaniu twoich odpadów

Nie wiesz, jak zająć się zagospodarowaniem swoich odpadów? Pomożemy ci we wszystkim. Zadzwoń lub napisz już dziś:
e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

Poniżej znajduje się lista naruszeń, związanych z zagospodarowaniem odpadów w rozumieniu Ustawy o odpadach (zbieranie, magazynowanie, przetwarzanie, przekazywanie), z widełkami administracyjnych kar. Kwoty kar w praktyce mieszczą się w zakresie 1 000 –1 000 000 zł, ale ostateczna jej wielkość zależy od rodzaju naruszenia, ilości i właściwości odpadów oraz okoliczności. Każdy z elementów wymienionych poniżej jest interaktywny. Kliknij znaczek „+” po prawej stronie aby zobaczyć opis danego wykroczenia i poznać wskazówki jak sprawić, żeby zminimalizować ryzyko kary.

Na czym polega: naruszenia wymogów czasu, ilości, sposobu i warunków magazynowania (zabezpieczenia ppoż., przeciwrozlewowe itd.).
Na co zwracana jest uwaga w przypadku kontroli: instrukcje magazynowe, oznakowanie, limity, stan zabezpieczeń, zapisy o czasie składowania.
Jak zminimalizować ryzyko: przede wszystkim musisz wprowadzić procedury i checklisty magazynowe, dokładny monitoring parametrów, dokładne przeglądy techniczne.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 2b w zw. z art. 25 UoO.

Na czym polega: brak ewidencji lub ewidencja sprzeczna ze stanem faktycznym (błędne ilości, daty, rodzaje odpadów).
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: zgodność wpisów z dokumentami i potwierdzeniami, terminy, kody odpadów/ilości.
Jak zminimalizować ryzyko: musisz przygotować instrukcje ewidencyjne, dobrze by było gdybyś również okresowo weryfikował wprowadzane dane, sprawdzał spójność zapisów znajdujących się w BDO z dokumentami.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 5b UoO.

Na czym polega: spalanie odpadów zebranych selektywnie, które powinny trafić do przygotowania do ponownego użycia lub recyklingu.
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: na przeznaczenie danej frakcji odpadów, dokumenty przekazania, zgodność z hierarchią postępowania.
Jak zminimalizować ryzyko: weryfikuj ścieżki zagospodarowania odpadów z instalacjami; wprowadź zakazy kierowania do spalania odpadów przeznaczonych do recyklingu.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 8a w zw. z art. 158 ust. 2a UoO.

Na czym polega: prowadzenie zbierania lub przetwarzania odpadów bez decyzji wymaganej przepisami.
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: istnienie i zakres decyzji (rodzaje/ilości odpadów, przewidywane operacje), miejsce i warunki prowadzenia działalności, ewidencja odpadów.
Jak zminimalizować ryzyko: musisz zweryfikować, czy dana czynność będzie wymagała zezwolenia; oprócz tego ustal zgodność faktycznych działań z posiadaną decyzją; zadbaj o aktualizacje przy ewentualnych zmianach.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 4 Ustawy o odpadach.

Na czym polega: wykonywanie czynności wykraczających poza warunki decyzji (np. inne kody/ilości odpadów, inne operacje/technologie, inne miejsca prowadzenia działalności).
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: zgodność rodzajów i ilości odpadów z decyzją, parametry technologiczne, miejsca magazynowania/przetwarzania, ewidencja odpadów.
Jak zminimalizować ryzyko: należy przeprowadzić przegląd decyzji przed przyjęciem danej frakcji odpadów; doprecyzować sposób postępowania z instalacją; zmienić lub rozszerzyć decyzję, gdy okaże się to konieczne.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 5 ustawy o odpadach

Na czym polega: „obniżanie” stężenia substancji niebezpiecznych, by uznać odpad za inny niż niebezpieczny.
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: karty charakterystyki, analizy laboratoryjne, wpisy w ewidencji.
Jak zminimalizować ryzyko: musisz zakazać takich praktyk; prowadź rzetelne badania/klasyfikacje; opracuj dokładne instrukcje dla pracowników magazynu i produkcji.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 1 UoO.

Na czym polega: przekazanie odpadów firmie bez uprawnień (brak decyzji/wpisu).
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: decyzje odbiorcy, umowy, potwierdzenia, ciągłość „śladu” przekazania odpadów.
Jak zminimalizować ryzyko: przede wszystkim bezwzględnie weryfikuj uprawnienia swoich kontrahentów (muszą być obecni w rejestrze BDO), sprawdzaj klauzule w umowie; ważne również, byś zadbał o komplet potwierdzeń zagospodarowania.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 3a UoO.

Na czym polega: nieosiągnięcie wymaganej segregacji odpadów budowlanych.
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: sposób zbierania odpadów na budowie, prowadzona dokumentacja, udział frakcji wymaganych do wydzielenia.
Jak zminimalizować ryzyko: najlepiej gdybyś opracował instrukcje segregacji na budowie, ustawił stosowne pojemniki z właściwymi oznaczeniami; musisz też zaplanować odbiór odpadów przez uprawnione podmioty.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 6a w zw. z art. 101a UoO.

Na czym polega: brak numeru rejestrowego (np. BDO) na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością.
Na co zwraca się uwagę podczas kontroli: kompletność oznaczeń na fakturach, KPO, umowach, potwierdzeniach.
Jak zminimalizować ryzyko: opracuj wzory dokumentów z miejscem na numer rejestrowy; ważne jest również to byś sprawdzał dokumenty przed wysyłką.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 5a w zw. z art. 63 UoO.

Na czym polega: łączenie odpadów niebezpiecznych (między sobą lub z tymi, uznanymi za bezpieczne)
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: procedury, segregacja strumieni odpadów, zapisy operacyjne.
Jak zminimalizować ryzyko: musisz pilnować by poszczególne rodzaje odpadów były oddzielone i niedopuścić do tego, by dochodziło do ich zmieszania. Zadbaj też o odpowiednie szkolenia personelu i stały nadzór nad miejscami gromadzenia odpadów.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 2 UoO.

Na czym polega: mieszanie/rozcieńczanie odpadów sprzeczne z art. 122 ust. 3 (np. w celu obejścia wymogów składowania).
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: na zgodność dokumentacji z prowadzonych operacji, skład i właściwości odpadów, na zgodność działalności z instrukcją prowadzenia składowiska.
Jak zminimalizować ryzyko: wprowadź ścisłe procedury przyjęć na składowisko/instalację; powinieneś też zakazać łączenia frakcji niezgodnie z prawem.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 122 ust. 3 UoO.

Na czym polega: prowadzenie zbierania odpadów pomimo ustawowych zakazów (art. 23 ust. 2).
Na co zwracana jest uwaga podczas kontroli: zakres i sposób zbierania, zgodność z decyzjami i miejscem prowadzenia działalności, zasady segregacji odpadów.
Jak zminimalizować ryzyko: pamiętaj aby weryfikować przepisy przed przyjęciem danej frakcji odpadów; doprecyzuj też umowy i instrukcje odbioru.
Podstawa prawna: art. 194 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 23 ust. 2 UoO.

Po co ryzykować kary do 1 000 000 zł, skoro legalne zagospodarowanie odpadów kosztuje ułamek tej kwoty?

Zminimalizuj ryzyko kar administracyjnych. Zajmiemy się zagospodarowaniem odpadów, odbiorem i pełną dokumentacją. Skontaktuj się z nami:
e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

Czy wiesz, że…

Według danych za 2024 rok przeciętny Polak wytworzył 376,9 kg odpadów komunalnych (co daje wynik o 20 kg wyższy niż rok wcześniej). Do recyklingu trafiło wówczas nieco ponad 18%, a ok. 30% skierowano do unieszkodliwienia – głównie składowania. GUS zaznacza, że od 2023 r. zmieniono metodykę raportowania, co wpływa na porównywalność danych.

Dla porównania dane UE wskazują, że w 2023 roku na jednego mieszkańca przypadło średnio 511 kg/os. wytworzonych odpadów komunalnych; 48% z nich poddano recyklingowi (materiałowemu + kompostowaniu).

W 2024 r. zlikwidowano w Polsce >12,7 tys. dzikich wysypisk – szacuje się, że zgromadzono na nich w sumie 39,5 tys. ton odpadów. Szarą strefę w gospodarowaniu odpadami wyceniano wówczas na ~6 mld zł rocznie.

Zadzwonił do nas kierownik produkcji z firmy spożywczej. „Zaczyna brakować miejsca. Zbierają się tworzywa z bieżących zleceń, a my nie mamy pewności, co z tym zrobić, żeby było zgodnie z prawem — i szybko”. W magazynie piętrzyły się odpady, harmonogram się zagęszczał, a każdy kolejny dzień oznaczał mniejszą swobodę na hali. Zespół chciał działać legalnie i przewidywalnie, ale brakowało czasu na szukanie odbiorcy, uzgadnianie warunków i dopinanie formalności.

Poprosiliśmy o kilka zdjęć i krótki opis frakcji: skąd pochodzi, w jakiej jest formie, ile tego przybywa tygodniowo. Tego samego dnia wieczorem wróciliśmy z konkretem: zaproponowaliśmy zgodną z prawem ścieżkę zagospodarowania u instalacji, która przyjmuje tego typu odpady, bez drogi „na skróty” i niejasnych obejść. Ustaliliśmy dogodny termin, dopasowaliśmy logistykę do okien produkcyjnych, a po stronie dokumentów przygotowaliśmy to, co niezbędne, żeby wszystko obroniło się przy ewentualnej kontroli.

W poniedziałek rano pod magazyn podjechał pierwszy samochód. W 72 godziny od akceptacji wyjechała pierwsza partia, a chwilę później druga. Łącznie 18 ton odpadów zniknęło z zatłoczonej strefy, co natychmiast odetkało proces pakowania i wysyłek. Po zamknięciu zlecenia klient dostał komplet potwierdzeń — „papier” był na miejscu, czytelny i spójny. Porównując całość z wcześniejszym sposobem działania, firma zeszła z kosztu o 11%, ale ważniejsze było co innego: wrócił spokój i przewidywalność.

Gdy brakuje czasu, najłatwiej o pochopne decyzje, które później kosztują najwięcej. My porządkujemy proces, żebyś nie gasił pożarów: legalna droga postępowania, terminowe odbiory i komplet dokumentów. To po prostu właściwy wybór.

Nie sprzedajemy „jednej procedury dla wszystkich”. Przede wszystkim dobieramy rozwiązanie pod konkretny rodzaj i ilość odpadów: tworzywa i opakowania (folia, PET/PP/HDPE, mix, odpady produkcyjne), metale i komponenty, odpady z prowadzenia działalności oraz frakcje niestandardowe po uzgodnieniu. Jeśli nie wiesz co robić, wyślij do nas zapytanie na adres dispo@ekologistyka24.pl,lub skorzystaj z formularza, pomożemy wszystko uporządkować.

Podobne wpisy