Transport odpadów z Litwy: Dlaczego Polska jest preferowanym kierunkiem?
Jak podaje Portal Statystyczny, powołując się na dane Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, w 2021 roku wydano 56 pozwoleń na wwóz odpadów do Polski z krajów UE. Prawie 15% z nich stanowiły pozwolenia dla firm litewskich. Nie jest to bez znaczenia, bowiem Polska dysponuje lepszym zapleczem recyklingowym i jest w stanie przetworzyć więcej rodzajów odpadów.
Kontakt w sprawie pozwoleń na transport odpadów:
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153
Transport odpadów między Litwą a Polską jest elementem współpracy gospodarczej, wynikającym z różnic w infrastrukturze i kosztach przetwarzania odpadów. Oba kraje, jako członkowie Unii Europejskiej, podlegają wspólnym regulacjom w zakresie transgranicznego przemieszczania odpadów, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów i infrastruktury do ich zarządzania.
Transport odpadów z Litwy do Polski – co trafia do nas najczęściej i dlaczego?
Najczęściej transportowane z Litwy do Polski są odpady przemysłowe, niektóre rodzaje odpadów niebezpiecznych, a także odpady z recyklingu, takie jak tworzywa sztuczne i metale. Powodów na to jest kilka:
- Rozwinięta infrastruktura w Polsce:
Polska dysponuje większą liczbą wyspecjalizowanych instalacji do przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów. Obejmuje to zakłady spalania odpadów, recyklingu, a także składowiska spełniające europejskie normy. Choć Litwa w ostatnim czasie dużo zainwestowała w rozwój infrastruktury do przetwarzania odpadów wciąż ma jeszcze dużo do zrobienia, by móc sprostać lokalnym wymaganiom. - Niższe koszty operacyjne:
W porównaniu z Litwą oraz innymi krajami UE, koszty przetwarzania odpadów w Polsce są konkurencyjne. Dla litewskich firm, szczególnie tych zajmujących się gospodarką odpadami przemysłowymi, Polska stanowi atrakcyjne miejsce do ich zagospodarowania. - Bliskość geograficzna:
Krótkie odległości między Litwą a Polską obniżają koszty transportu, co dodatkowo zachęca do współpracy w tym zakresie.
Według danych opublikowanych na Official Statistics Portal w 2018 roku Polska była jednym z trzech krajów, z którymi Litwa najchętniej prowadziła interesy. Wartość eksportowanych towarów wyceniano wówczas na ponad 2,3 miliarda euro. Odpady stanowiły Jednym z takich towarów były zużyte baterie. Jeśli chodzi o ich przetwarzanie, Litwa posiada pewne zdolności recyklingowe, ale nie wszystkie rodzaje baterii jest w stanie zagospodarować. W związku z tym wiele z nich jest eksportowanych do innych krajów UE, w tym do Polski. O jakich bateriach mowa?
Typowe rodzaje baterii i akumulatorów, które mogą być eksportowane do recyklingu, to:
- Baterie litowo-jonowe: Wykorzystywane w urządzeniach elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, laptopy czy elektronarzędzia.
- Akumulatory ołowiowo-kwasowe: Powszechnie stosowane w pojazdach jako akumulatory rozruchowe.
- Baterie niklowo-kadmowe i niklowo-metalowo-wodorkowe: Używane w różnych urządzeniach elektronicznych i sprzęcie AGD.
- Baterie alkaliczne i cynkowo-węglowe: Typowe baterie jednorazowe stosowane w domowych urządzeniach.
Transport odpadów z Litwy a nowe przepisy Unii Europejskiej
17 września 2023 weszło w życie Rozporządzenie 2023/1542 o bateriach i zużytych bateriach. Na jego podstawie do końca grudnia 2027 63% zużytych baterii musi być zbieranych a do końca grudnia 2030 należy osiągnąć poziom ich zbiórki w wysokości 71%.
Kluczową rolę w osiągnięciu tych celów przez Litwinów odgrywa tu sortowanie. Ważne jest też właściwe usuwanie zużytych baterii i akumulatorów. Kiedy bowiem trafią one do nieodpowiednich pojemników i wejdą w kontakt z innymi odpadami, ulegną rozkładowi i będą emitowały niebezpieczne substancje. W efekcie mogą zmieniać skład chemiczny gleby, szkodzić liściom roślin i uszkadzać skórę zwierząt. Metale ciężkie mogą również przenikać z środowiska do roślin, do zbiorników wodnych, a następnie trafiać do organizmów zwierząt i ludzi. Gdy już dostaną się do organizmu człowieka, mogą wyrządzić nieodwracalne szkody.
Po przeprowadzeniu odpowiedniej selekcji część baterii, jak wspomnieliśmy na początku, trafi do recyklingu w lokalnych zakładach. Część zostanie zaś dostarczona do instalacji za granicą. Tu kluczowe okażą się pozwolenia na transport odpadów w Polsce lub w innym kraju, gdzie recykling jest bardziej wydajny lub korzystniejszy pod względem kosztów.
Przewoźnik litewski, chcący realizować dostawy odpadów do Polski musi również pamiętać o nowych obowiązkach dotyczących platformy SENT. Wymaga ona rejestracji zagranicznej firmy transportowej i każdorazowego zgłaszania przewozu odpadów. I nie dotyczy to tylko przypadków przemieszczania odpadów baterii, ale każdego rodzaju odpadów. Niestety na chwilę obecną platforma ta dostępna jest wyłącznie w języku polskim i angielskim. Będzie to stanowiło nie lada przeszkodę dla przewoźnika, który nie dysponuje żadnym z tych języków.
Ekologistyka24 pomaga w uzyskiwaniu pozwoleń
Niezależnie od tego, czy wyjeżdżasz z odpadami z Litwy do Polski, albo jedziesz z Polski do Litwy, potrzebujesz pozwolenia na transport odpadów. A jeśli planowany przewóz obejmuje też inne kraje Unii Europejskiej, jest niemal pewne że i w tych krajach będzie ci potrzebne stosowne pozwolenie. Nasze doświadczenie w tym zakresie sprawi, że wszelkie uprawnienia uzyskasz szybko, bezproblemowo i przy minimalnym nakładzie pracy z twojej strony. Nie czekaj, skontaktuj się z nami.