Pierwsze reperkusje chińskiego zakazu transportu odpadów

Po tym jak Chiny po raz pierwszy poinformowały o swoim zakazie importu odpadów z innych krajów, obowiązującym od nowego roku, w światowym sektorze recyklingowym zawrzało. Kreślono czarne scenariusze i wieszczono problemy dla całej branży recyklingowej. Media już informują o pierwszych skutkach decyzji Pekinu

Jak podaje The Guardian, brytyjscy eksperci ds. recyklingu dostrzegli, że problem na Wyspach, związany z odpadami plastikowymi, miał swój początek jeszcze zanim chiński zakaz zaczął obowiązywać.

Wielka Brytania: kłopot czy okazja?

Simon Ellin, prezes Recycling Association, brytyjskiej organizacji zrzeszającej recyklerów, w rozmowie z dziennikarzami zwrócił uwagę, że wiele firm przestało transportować odpady do Chin już jesienią ubiegłego roku z obawy, że nie dotrą one przed końcem roku.

Wskutek tego już teraz członkowie stowarzyszenia odnotowują zwiększone ilości niezagospodarowanych odpadów plastikowych, zalegających w magazynach i na wysypiskach.

Dotychczas, począwszy od 2012 roku Wielka Brytania wysyłała do Chin blisko 2/3 odpadów plastikowych, eksportowanych za granicę.

Przez 20 lat polegaliśmy na Chinach w kwestii recyklingu naszych odpadów plastikowych a teraz ludzie nie wiedzą, co się stanie. Część naszych członków czeka na rozwój wypadków, ale są zaniepokojeni. – mówi Ellin.

Wśród głosów pełnych obaw pojawiają się i te, które w decyzji Chin widzą okazję do stworzenia przez Wielką Brytanię jej własnej infrastruktury recyklingowej.

Dokumentami, o jakich mowa w rozporządzeniu są:

Najważniejszą zmianą w transporcie odpadów, jaką wprowadził szef resortu środowiska, jest sposób oznaczania środków transportu. Według wytycznych na pojeździe, którym ma być transportowany ładunek odpadów, powinien posiadać oznaczenie w postaci białej tablicy z czarnym nadrukiem „ODPADY”.

Przedsiębiorco, zobacz co od stycznia zmieniło się w kwestii transportu odpadów

Wymogi odnośnie samego napisu są następujące: wysokość minimum 100 mm i szerokość linii minimum 15 mm.

Dopuszcza się jednak odstępstwa od podanych rozmiarów, ale tylko wówczas, gdy na środku transportu brakuje wystarczającej powierzchni do umieszczenia tablicy. W takim wypadku:

  • wymiary tablicy mogą wynosić do 300 mm szerokości i 120 mm wysokości
  • wymiary napisu – wys. do minimum 80 mm i szerokość linii do 12 mm minimum

Powyższe oznakowanie powinno się umieścić w miejscu widocznym, powinno być czytelne, trwałe a przy tym odporne na warunki atmosferyczne.

W przypadku transgranicznego transportu odpadów wymiary tablicy podobnie jak w przypadku transportu krajowego winny wynosić 400 x 300 mm, ale już litera „A” (niem. der Abfall – odpady) powinna być wysoka na minimum 200 mm a szerokość linni powinna mieć minimum 20 mm.

Także w tym wypadku tablica ta powinna być umieszczona w miejscu widocznym, powinna być czytelna i odznaczać się odpornością na warunki atmosferyczne.

Oprac. na podst. Dziennika Ustaw

Podobne wpisy

Dodaj komentarz