Naklejka ekologiczna dla ciężarówek – Niemcy, Francja, Austria. Zamów legalnie

W transporcie odpadów liczy się płynność. Objazdy wydłużają trasę, przez co kierowcy ryzykują opóźnieniami w dostawie. Dlatego coraz częściej wybierają przejazd przez miasto zamiast jego obrzeżami. Tam jednak działają strefy LEZ. W każdej takiej strefie wymagana jest naklejka ekologiczna – bez niej grożą mandaty, postoje i nerwy. Dlatego bierzemy to na siebie: zamawiamy Umweltplakette (DE), Crit’Air (FR) i Abgasplakette (AT) wyłącznie w oficjalnych kanałach. Dzięki temu unikasz ryzyka, a pojazd wjeżdża do strefy legalnie i bez problemów.
Nie chcesz narażać się na mandaty?
Zamów u nas naklejkę ekologiczną na Austrię, Niemcy lub Francję. Zadzwoń lub napisz już dziś:
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153
Na jakiej podstawie naklejka ekologiczna jest wymagana w wybranych krajach?
W transporcie odpadów do wielu europejskich miast liczą się bardziej szczegółowe przepisy lokalne, a nie tylko ogólne, międzynarodowe. Dlatego, oprócz formalności takich jak pozwolenia na odpady, trzeba zadbać także o naklejki ekologiczne. Te dwa elementy idą w parze: pozwolenie daje prawo do świadczenia usługi, natomiast naklejka otwiera drogę do strefy niskoemisyjnej (LEZ) w danym mieście. W efekcie unikniesz mandatów, przestojów i nerwowych tłumaczeń podczas kontroli. W Europie nie ma co prawda przykazu, by każdy kraj opracował takie ekologiczne rozwiązania. Są to oddolne inicjatywy poszczególnych krajów. UE wyznacza tylko limity jakości powietrza i – gdy są przekraczane – zobowiązuje państwa do planów naprawczych – ale dobór narzędzi, tj. LEZ, opłaty, zakazy, godziny wjazdu, rejestracje czy naklejki, pozostawia rządom i miastom. W trzech krajach wprowadzono obowiązkowe naklejki, umożliwiające ciężarówkom wjazd do stref niskoemisyjnych.
Niemcy (Umweltplakette)
W miastach wprowadzono Umweltzonen (strefy ekologiczne), a obowiązek posiadania plakietek, by uzyskać dostęp do tych stref, wynika z 35. BImSchV (Federalnej ustawy o kontroli imisji). Wjazd bez zielonej naklejki jest wykroczeniem, nawet gdy pojazd spełnia normy odpowiedniej klasy EURO. Plakietkę przypisuje się do tablicy rejestracyjnej i należy ją umieścić na przedniej szybie. Dokładnie ilustruje to poniższy cytat stanowiący tłumaczenie oficjalnego fragmentu ustawy:
(1) Dla oznakowania pojazdów samochodowych zaliczonych do grup zanieczyszczeń 2–4 stosuje się nalepki jednokrotnego użytku, odporne na działanie światła i utrudniające fałszowanie (…). Oznaczenie danej grupy następuje poprzez numer grupy podany na nalepce oraz odpowiednią kolorystykę. Kolory nalepek są następujące: dla pojazdów grupy 2 – czerwony, grupy 3 – żółty, grupy 4 – zielony.
§ 3 Federalnej ustawy o kontroli imisji
(2) Na nalepce właściwa jednostka wydająca wpisuje w przeznaczonym do tego polu, światłoodpornym pisakiem, numer rejestracyjny danego pojazdu. W celu oznakowania pojazdu nalepkę należy umieścić wyraźnie widocznie po wewnętrznej stronie przedniej szyby. Nalepka musi być wykonana i przyklejona w taki sposób, aby przy odklejeniu od przedniej szyby uległa zniszczeniu.
Francja (Crit’Air)
Ramę prawną stanowi tu Code de la route (Ustawa o ruchu drogowym) oraz akty wykonawcze. Gminy wyznaczają strefy o niskiej emisji (ZFE-m) i wprowadzają zasady „ruchu różnicowanego”. W praktyce bez właściwej naklejki nie wjedziesz do wielu francuskich miast. Naklejkę przypisuje się do numeru rejestracyjnego. Wynika to jednoznacznie z poniższych fragmentów, tłumaczonych z oficjalnych aktów prawnych:
Pojazdy silnikowe kategorii M, N i L, zdefiniowanych w art. R.311-1, są identyfikowane — gdy wymagają tego warunki ich użytkowania — za pomocą zabezpieczonej winiety zwanej „certificat qualité de l’air”.
Art. R318-2 ustawy o ruchu drogowym
„Certificat qualité de l’air” poświadcza zgodność pojazdów z poszczególnymi klasami, ustalonymi z uwzględnieniem poziomu emisji zanieczyszczeń powietrza oraz ich efektywności energetycznej. Klasyfikacja pojazdów bierze w szczególności pod uwagę: ich kategorię w rozumieniu art. R.311-1, rodzaj napędu, normy techniczne obowiązujące w dacie homologacji pojazdu lub w dacie jego pierwszej rejestracji, a także ewentualne urządzenia ograniczające emisję zanieczyszczeń zainstalowane po pierwszym dopuszczeniu pojazdu do ruchu.
Informacji o umiejscowieniu naklejki próżno jednak szukać w powyższej ustawie. Tu z pomocą przychodzi Akt wykonawczy z 29 czerwca 2016:
Certyfikat jakości powietrza umieszcza się z przodu pojazdu w taki sposób, aby był możliwy do odczytania przez funkcjonariuszy kontrolnych z zewnątrz. W szczególności:
Art. 3. Aktu wykonawczego z 29 czerwca 2016
– dla samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, pojazdów ciężarowych, autobusów i autokarów – certyfikat umieszcza się wewnątrz pojazdu, awers widoczny z zewnątrz, w dolnej prawej części przedniej szyby;
Austria (Abgasplakette, IG-L)
Kraje związkowe ustanawiają strefy ekologiczne na podstawie Immissionsschutzgesetz-Luft (IG-L) (Ustawy o kontroli imisji) oraz rozporządzenia AbgKlassV. Dla ciężarówek wymagana jest wyłącznie austriacka naklejka przypisana do numeru VIN pojazdu. Wymóg ten precyzuje poniższy cytat, stanowiący fragment wspomnianej wyżej ustawy, przetłumaczony na potrzeby artykułu:
(1) Na pojazdach mechanicznych, (…), należy umieścić oznaczenie rozpoznawalne z zewnątrz, z którego wynika, do jakiej klasy emisji spalin należy dany pojazd (…). Oznaczenie to należy w formie naklejki umieścić po wewnętrznej stronie przedniej szyby (…), trwale i dobrze czytelnie z zewnątrz; (…). Z oznaczenia klasy emisji spalin musi wynikać możliwość identyfikacji pojazdu.
§ 14a.Ustawy o kontroli imisji
(2) Oznaczenie klasy emisji spalin umieszcza producent pojazdu lub jego krajowy pełnomocnik zgodnie z § 29 ust. 2 KFG 1967 przy wprowadzaniu do obrotu nowych pojazdów, albo jest ono umieszczane lub wydawane przez jednostki upoważnione zgodnie z § 57a KFG 1967, jeżeli zostaną przedstawione odpowiednie dowody klasy emisji, do której pojazd należy. Jeżeli nie można jednoznacznie wykazać, do jakiej klasy emisji pojazd należy, należy przyznać oznaczenie dla niższej klasy, a gdy nie jest jasne, czy pojazd w ogóle podlega klasyfikacji emisyjnej, należy odmówić wydania lub umieszczenia oznaczenia.
Co grozi za brak naklejki?
Niemcy: wjazd lub parkowanie w Umweltzone bez naklejki ekologicznej – np. w Berlinie będzie to skutkowało mandatem 100€
Francja: poruszanie się po strefie ZFE-m bez właściwej naklejki Crit’Air to zawsze 135 € dla pojazdów ciężarowych
Austria: wjazd w strefę IG-L bez właściwej naklejki lub wbrew zakazowi skutkował będzie karą do 2 180 € (kwota ta wynika bezpośrednio z przytoczonej wyżej ustawy)
Źródła: berlin.de, strasbourg.eu
Dlaczego warto skorzystać z naszej usługi
Brak naklejek się po prostu nie opłaca
Zamów u nas naklejkę ekologiczną na Austrię, Niemcy lub Francję. Zadzwoń lub napisz już dziś:
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153






