bdo transport odpadów
||

Jak BDO ma się do nowych przepisów UE o transporcie odpadów?

20 maja weszło w życie zmienione Rozporządzenie UE o transgranicznym przemieszczaniu odpadów. Zastanawiasz się: „ale jak to się ma do naszego BDO?”. Tak, że każdorazowo przy eksporcie odpadów BDO nadal będzie potrzebne. Musisz dopilnować, by informacje, jakie podasz były poprawne i aktualne. Przeczytaj nasz artykuł by dowiedzieć się jakie zmiany przyszykowała Unia w kontekście przemieszczania odpadów.

O potrzebie zmiany przepisów o międzynarodowym transporcie odpadów mówiło się już wcześniej. Trzeba było bowiem zapanować nad nielegalnym przewozem odpadów, które pojawiały się to tu, to tam w różnych częściach Europy. I nawet nie musimy szukać daleko, bo jedna taka historia dotyczy bezpośrednio Polski. Na szczęście ostatnio światowe media podały dobre wieści. Z 35 tys. ton odpadów zalegających na terenie naszego kraju, decyzją władz Saksonii 20 tys. ma być zabranych w celu przetworzenia. Operacja ta ma kosztować ponad 2,5 mln €.

Kontakt w sprawie pozwolenia na transport odpadów w Polsce i innych krajach UE:

e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376

j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

To tylko jeden z przykładów, potwierdzających konieczność wprowadzenia zmian w przepisach. Większość nie jest ani medialna ani realizowana na tak dużą skalę. Dlatego dotychczas umykały uwadze poszczególnych instytucji, odpowiedzialnych za kontrolę przepływu odpadów. Co ciekawe (ale i zatrważające), tylko w 2022 roku w Polsce odnotowano 42 przypadki nielegalnego przemieszczenia odpadów.

Nowe rozporządzenie – nowe rozwiązania

Na szczęście wspomniane wcześniej zmiany zaczęły obowiązywać już od zeszłego tygodnia, od 20 maja. Nowe rozporządzenie unijne dotyczące transgranicznego przemieszczania odpadów wprowadza szereg istotnych rozwiązań i wymagań dla firm zajmujących się transportem odpadów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

  • Dokładniejsza dokumentacja przewozu odpadów: Dotychczas dokumentacja mogła być uproszczona, co czasami prowadziło do nieścisłości. Teraz wymagany będzie bardziej szczegółowy opis odpadów, ich pochodzenia oraz miejsca docelowego. Zmiana ta ma na celu zwiększenie przejrzystości i lepszej kontroli przewozu odpadów.
  • Ścisła kontrola nad klasyfikacją odpadów: Przedtem klasyfikacja odpadów mogła być mniej restrykcyjna. Nowe przepisy wymagają precyzyjnej klasyfikacji zgodnie z określonymi kategoriami. Ma to zapobiegać nielegalnemu przewozowi niebezpiecznych odpadów pod fałszywymi deklaracjami (np. transport odpadów niebezpiecznych jako neutralnych).
  • Monitorowanie przewozu odpadów w czasie rzeczywistym: Dotychczas monitorowanie odbywało się głównie poprzez papierową dokumentację (Aneks VII dla odpadów neutralnych, Aneks IA i IB dla niebezpiecznych). Nowe przepisy wprowadzają obowiązek elektronicznego monitorowania, co pozwala na szybszą reakcję na nieprawidłowości.

Zmiany te mają na celu zwiększenie kontroli i bezpieczeństwa w przewozie odpadów, a także lepszą ochronę środowiska poprzez bardziej efektywne zarządzanie strumieniami odpadów.

BDO i jego znaczenie w transgranicznym przewozie odpadów

BDO, czyli Baza Danych o Odpadach, to kluczowy element systemu gospodarki odpadami w Polsce. Rejestracja w BDO jest obowiązkowa dla firm zajmujących się szeroko pojętym gospodarowaniem odpadami. Podobnie jak te unijne, przepisy dotyczące odpadów w Polsce również ulegały przeobrażeniom na przestrzeni lat. Wszystko po to, by dopasować się do wskazówek UE. Efektem tego było właśnie wprowadzenie obowiązkowej rejestracji w systemie BDO.

Dzięki niemu możliwe jest skuteczne monitorowanie i zarządzanie strumieniami odpadów na terenie kraju. W kontekście ich transgranicznego przewozu, BDO nabiera jeszcze większego znaczenia. Rejestracja oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji w tym rejestrze jest niezbędne również przy eksporcie odpadów do innych krajów UE. Dlaczego? Dlatego, że każdy transport odpadów, nawet jeśli tylko częściowo odbywa się przez terytorium naszego kraju, wymaga pozwolenia uzyskanego za pośrednictwem BDO. Co ważne, każdy błąd w rejestracji czy brak odpowiednich informacji w rejestrze może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi dla firmy.

Transport transgraniczny a konieczność posiadania pozwoleń

Z uwagi na rosnące znaczenie transgranicznego przewozu, coraz większą uwagę należy zwracać na zgodność z przepisami dotyczącymi zezwoleń na transport odpadów. Każda firma, która zajmuje się przewozem odpadów w systemie międzynarodowym, musi dysponować odpowiednimi zezwoleniami, które są zgodne z najnowszymi regulacjami unijnymi. Niedopilnowanie tych formalności może prowadzić do poważnych sankcji.

Przykładowo, w Niemczech za transport odpadów bez odpowiedniego pozwolenia można otrzymać karę grzywny do 100 tysięcy €. W skrajnych przypadkach nawet karę pozbawienia wolności. W Polsce kary te są również surowe. Zgodnie z ustawą o odpadach, przewóz odpadów bez zezwolenia może skutkować karą grzywny do 1 mln zł oraz karą pozbawienia wolności do 2 lat.

Ekologistyka24, działająca na rynku od niemal dekady, specjalizuje się w pomocy firmom w uzyskiwaniu niezbędnych zezwoleń na transport odpadów. Dzięki naszemu doświadczeniu i znajomości przepisów, jesteśmy w stanie zapewnić kompleksową obsługę, minimalizując ryzyko błędów i związanych z nimi konsekwencji. Skorzystanie z naszej pomocy to gwarancja bezpieczeństwa i zgodności z obowiązującymi przepisami.

Podobne wpisy