Pozwolenie na transport odpadów a zmiany w przepisach
Zawiązane zostało tymczasowe porozumienie Parlamentu UE z Radą Unii Europejskiej. Dotyczy wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu 1013/2006, a w konsekwencji – w procedurze kontroli przemieszczenia odpadów między krajami członkowskimi UE. Nielegalny transport ma być surowo karany, dlatego ważne jest, by zaopatrzyć się w pozwolenie na transport odpadów
Dwa tygodnie temu informowaliśmy o planach Parlamentu i Rady UE. Na ich podstawie ma dojść do zmian w obowiązującym rozporządzeniu, dotyczącym transgranicznego przemieszczenia odpadów z 2006 roku. Wykazywano, że należy zwiększyć kontrolę przepływu odpadów i możliwie ograniczyć nielegalne ich przewozy. Powstał również pomysł powołania specjalnej grupy dochodzeniowej, która będzie miała usprawnić współpracę między państwami członkowskimi.
Zmiany na lepsze
Obecne przepisy, dotyczące transgranicznego przemieszczania odpadów, ustanowiono 14 czerwca 2006, a więc prawie 20 lat temu. Jednak czas nie stoi w miejscu. Tak jak zmieniała się sytuacja geopolityczna w Europie, tak samo zmieniały się jej poszczególne kraje członkowskie. I coraz częściej zaczęto zauważać potrzebę wprowadzenia zmian we wspomnianych przepisach. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej chroniły środowisko i ograniczały szkodliwy wpływ odpadów na nie.
Do najważniejszych zmian należą:
- absolutny zakaz wywozu odpadów do innego kraju UE w celu utylizacji. Chyba że kraj wysyłki i przeznaczenia ustalą warunki takiego przemieszczenia i zapewnią zagospodarowanie odpadu w sposób bezpieczny dla środowiska
- dopracowanie procedury wcześniejszego pisemnego zgłoszenia i zgody
- zaostrzenie przepisów dla transportu odpadów z tzw. Zielonej Listy
- cyfryzacja procedury przemieszczenia odpadów jako sposób na usprawnienie jej przebiegu
Pozwolenie na transport odpadów
Należy jednak pamiętać, że przemieszczenie nie może się odbywać bez ważnego pozwolenia na transport odpadów. W zależności od kraju zasady uzyskania takiego dokumentu są albo skomplikowane, albo wymagają dużych nakładów czasu, pracy, a przede wszystkim nakładów finansowych. To sprawia, że nie wszyscy się na nie decydują.
To błąd, który może słono kosztować. Zdarzają się niestety sytuacje, w których zezwolenie na transport odpadów traktowane jest po macoszemu, a spedycja, dla której dany przewoźnik świadczy usługę transportową twierdzi, że wszystko jest w porządku i taki dokument nie jest potrzebny. Wszystko po to, by pozbyć się danego ładunku i uzyskać za nie umówioną stawkę. Do czasu aż podczas kontroli wyjdzie na jaw, że pozwolenie było jednak konieczne. Wtedy spedycja umywa ręce, a przewoźnik zostaje z problemem sam.
Aby tego uniknąć ważne jest, by sprawdzać swoich kontrahentów i zapisy w zleceniach. A jeśli brakuje wiedzy i możliwości, by uzyskać zezwolenie na transport odpadów na własną rękę, najlepiej zlecić to profesjonalistom.