Transport odpadów w Europie – jak się do niego przygotować?
Jesteś przewoźnikiem i chcesz zacząć wozić odpady? Skorzystaj z naszego mini poradnika. Z niego dowiesz się na co zwrócić uwagę, czego się wystrzegać i jakich formalności dopełnić, aby być dobrze przygotowanym do realizacji transportu odpadów w kraju i za granicą.
Sytuacja wygląda następująco – kupiłeś ciągnik z naczepą (lub go wynajmujesz) i chcesz zacząć zarabiać na transporcie. Dowiedziałeś się, że przewóz odpadów to dochodowy interes więc zamierzasz spróbować swoich sił. Dotychczas korzystałeś z giełd transportowych, ale wiesz jak one działają i nie chcesz polegać na pośrednikach. Wolisz wziąć sprawy w swoje ręce. Tylko pytanie – jak się za to zabrać?
Na początek – transport odpadów zielonych czy bursztynowych?
Szukając informacji o transporcie odpadów na pewno natknąłeś się na określenie „odpad zielony” lub „odpad bursztynowy”. Ma to związek z właściwościami danego odpadu i jego klasyfikacją. „Zielonym” odpadem nazwiemy odpad neutralny, zwany także innym niż niebezpieczny. „Bursztynowy” to odpad niebezpieczny, którego transport wymaga szczególnego przygotowania.
Te kolorowe określenia wynikają z Rozporządzenia 1013/2006, ale również z Konwencji Bazylejskiej, która skupia się na warunkach przewozu opadów niebezpiecznych. Warto zaznaczyć, że szkodliwość odpadu i stopień ryzyka, jakie niesie za sobą jego transport, wpływa na ostateczną cenę, jaką oferują wytwórcy za jego dostarczenie do miejsca przeznaczenia.
Następnie – transport odpadów do jakiego kraju?
Cena za transport w dużej mierze zależna jest od kierunku i odległości między punktem załadunku i rozładunku. Wiadomo – długie trasy są lepiej płatne. Jeśli dodać do tego fakt, że ładunkiem będzie odpad, można się jeszcze trochę potargować. Należy jednak pamiętać, iż każdy kraj nieco inaczej podchodzi do kwestii przewozu odpadów i stosownych uprawnień. Wszyscy członkowie UE muszą stosować się do wspólnotowego Rozporządzenia 1013/2006 o transgranicznym przewozie odpadów.
Jednak poszczególne kraje mają prawo ustalać swoje własne wewnętrzne przepisy, dyktujące określone warunki dla przewoźników odpadów. Dla przykładu w Polsce obowiązywał będzie wpis do rejestru BDO, ale już w Holandii, Niemczech czy Belgii trzeba się postarać o osobne uprawnienia, aby móc dostarczyć tam odpady.
Co będzie potrzebne – certyfikat, rejestr czy numer referencyjny?
Tak jak wspomnieliśmy, w zależności od kraju zastosowanie mogą mieć różne wymagania i obowiązki przewoźnika. To ważne, aby przed przystąpieniem do transportu odpadów zrobić odpowiednie rozpoznanie, by nie być nieprzyjemnie zaskoczonym gdy już dojdzie do przewozu. Weźmy dla przykładu Polskę. Wcześniej pozwolenia na transport odpadów wydawał Starosta właściwy dla miejsca zarejestrowania firmy. Jednak wraz z postępem technologicznym wprowadzono cyfrowy rejestr firm, gospodarujących odpadami. Z chwilą jego powołania papierowe pozwolenia odeszły do lamusa. Zanim jednak informacja o konieczności zarejestrowania firmy w BDO dotarła do polskich przedsiębiorców, minęło dużo czasu. Po okresie przejściowym służby nie były już jednak pobłażliwe i surowo karały każdego przewoźnika, który nie był w stanie udowodnić swoich uprawnień do transportu odpadów w nowym rejestrze.
Czy wpis do BDO umożliwi również transport odpadów do innych krajów Unii Europejskiej? Tak, ale nie do wszystkich. Większość krajów nadal wymaga uzyskania niezbędnych uprawnień „na miejscu”. Najczęściej w formie elektronicznej, rzadziej w formie dokumentu czy numeru referencyjnego. Jednakże i z tym bywa problem, dlatego najlepiej powierzyć rejestrację firmie, która ma w tym doświadczenie.
Jak przygotować auto?
Wiesz już jaki odpad chcesz wozić, wiesz gdzie chcesz go dostarczyć, wiesz czy potrzebujesz dokumentu czy wystarczy wpis w cyfrowej bazie. Ale czy wiesz jakie dokumenty powinny towarzyszyć transportowi odpadów? Podpowiedzią będzie „kolorowa” klasyfikacja odpadów. Dla „zielonych” odpadów neutralnych transport wewnątrz UE zawsze będzie się odbywał w oparciu o dokument z Aneksu VII (załącznik nr 7 do przywoływanego Rozporządzenia 1013/2006). To taki odpowiednik dokumentu CMR, ale przystosowany do przewozu odpadów i zawierający informacje o ich wytwórcy, firmie recyklingowej i sposobie zagospodarowania odpadu.
Co z odpadem „bursztynowym”? Jego transport wymaga skrupulatnego przygotowania, wytyczenia trasy, wskazania przejść granicznych itd. Natomiast jeśli chodzi o dokumenty, z pomocą ponownie przyjdzie Rozporządzenie i tym razem dokumenty z Aneksu IA i IB. Musisz mieć jednak pewność, że gra będzie warta świeczki bo transport odpadów niebezpiecznych jest skomplikowany.
A co z oznaczeniem pojazdu? Tak, przepisy dotyczące transportu odpadów wymagają by auto, przewożące tego rodzaju materiały, było odpowiednio oznaczone. W przypadku Polski w grę wchodzi tablica z napisem „ODPADY” a dla przewozów zagranicznych tablica z literą „A” (od niem. Abfall – odpady).
* * *
Wiesz już wszystko, co powinieneś wiedzieć żeby zacząć transportować odpady. Jeśli jednak masz jakieś dodatkowe pytania, skontaktuj się z nami, a na pewno znajdziemy rozwiązanie Twojego problemu.