Artykuły

Warte uwagi

Numer weterynaryjny na transport UPPZ: dokumenty na kontrolę

Jeżeli starasz się o numer weterynaryjny na transport UPPZ, potraktuj kontrolę Inspekcji Weterynaryjnej jak audyt twojej organizacji pracy. Inspektor weryfikuje przede wszystkim trzy rzeczy: czy potrafisz wykazać identyfikowalność przewozu (co, skąd i dokąd jedzie), czy masz wdrożone zasady higieny (mycie i dezynfekcja wraz z zapisami) oraz czy dokumenty są spójne i prowadzone na bieżąco. Jeżeli brakuje któregokolwiek elementu, kontrola na pewno potrwa dłużej. Wówczas niezbędne będą poprawki, uzupełnienia i dodatkowe wyjaśnienia, a to po prostu odsuwa w czasie start działalności. Dlatego ten artykuł jest praktyczny. Poniżej znajdziesz checklistę dokumentów i rejestrów ułożoną dokładnie pod to, co Inspekcja najczęściej sprawdza przed…
Czytaj Numer weterynaryjny na transport UPPZ: dokumenty na kontrolę

Artykuły

Biznes i inwestycje

Pozwolenia EKMT w 2026 a transport odpadów w UE

Pozwolenia EKMT w 2026 będą wydawane już tylko w wersji cyfrowej, ale – jak się okazuje – nie dla polskich firm. Zagraniczni przewoźnicy swobodnie będą korzystali z e-EKMT na kierunkach wschodnich, podczas gdy polscy przewoźnicy będą się mogli jedynie przyglądać – z ograniczonym dostępem do dotychczasowych, dobrze płatnych tras. Zamiast jednak biernie czekać, aż konsekwencje tej sytuacji uderzą w przychody, warto potraktować 2026 rok jako sygnał alarmowy i moment na zmianę strategii. Jeżeli Wschód stanie się mniej dostępny lub całkowicie się zamknie, przewagą będzie zbudowanie nowego, stabilnego filaru w transporcie odpadów do zachodnich krajów UE, opartego na dobrze dobranych krajowych…
Czytaj Pozwolenia EKMT w 2026 a transport odpadów w UE

Artykuły

Blisko ludzi

Spór o rtęć. Krok UE w dobrym kierunku

Unia Europejska zadecydowała w sprawie amalgamatu dentystycznego: wprowadziła zakaz stosowania u dzieci, kobiet w ciąży i karmiących matek. Rtęć jeszcze zostaje Niestety – rtęć pozostanie z nami na kolejne lata. Ale będzie jej znacznie mniej. Dużo zależy teraz od poszczególnych krajów członkowskich UE. Okaże się bowiem, czy leży im na sercu zdrowie ich obywateli. Na razie Unia Europejska zakazała stosowania amalgamatu u najbardziej narażonych na działanie toksycznych metali ciężkich – dzieci, kobiet w ciąży i karmiących matek.Hanna Schudy Decyzje na szczeblu unijnym Europejskie społeczeństwo obywatelskie wpłynęło na początku grudnia na wstępne porozumienie między Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską oraz Radą Unii…
Czytaj Spór o rtęć. Krok UE w dobrym kierunku

Artykuły

Eko Polska

Zużyty olej silnikowy: jak zamienić problem w cenny surowiec?

Na co dzień raczej nie zastanawiamy się, co dzieje się z olejem, który wylewamy w restauracji po smażeniu lub wymieniamy podczas przeglądu samochodu. Tymczasem każda kropla ma znaczenie – nieodpowiednio zagospodarowana może stać się zagrożeniem dla środowiska, a dobrze przechowywana – cennym surowcem. Zużyty olej silnikowy, przemysłowy czy spożywczy to temat, któremu warto się przyjrzeć. I właśnie to zrobimy w niniejszym artykule. Stara Europa, nowe wyzwania – olejowy bilans kontynentu W Europie powstają miliony ton odpadów olejowych, a ich skala i charakter mocno różnią się w zależności od źródła. Oleje silnikowe i przemysłowe dominują ilościowo, natomiast olej spożywczy (UCO) zyskuje…
Czytaj Zużyty olej silnikowy: jak zamienić problem w cenny surowiec?

Artykuły

Eko Świat

Transport odpadów niebezpiecznych bez pozwolenia – dlaczego to zły pomysł?

Transport odpadów niebezpiecznych może być realizowany wyłącznie przez firmy, które posiadają specjalne pozwolenia. Co jednak w sytuacji, gdy takiego dokumentu zabraknie? Lub gdy firma podejmie świadome ryzyko dostawy tego rodzaju odpadów w sposób nielegalny? Kontakt w sprawie pozwolenia na transport odpadów niebezpiecznych e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376 j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 Dlaczego transport odpadów niebezpiecznych bez pozwolenia to zły pomysł? Transportowanie odpadów niebezpiecznych bez odpowiedniego pozwolenia narusza przepisy krajowe i międzynarodowe, takie jak europejska konwencja ADR (dotycząca przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Takie działania niosą za sobą liczne zagrożenia: Kary za brak pozwolenia na transport odpadów niebezpiecznych w różnych krajach Jako przewoźnik…
Czytaj Transport odpadów niebezpiecznych bez pozwolenia – dlaczego to zły pomysł?

Artykuły

Eko Transport

Numer weterynaryjny na transport UPPZ: dokumenty na kontrolę

Jeżeli starasz się o numer weterynaryjny na transport UPPZ, potraktuj kontrolę Inspekcji Weterynaryjnej jak audyt twojej organizacji pracy. Inspektor weryfikuje przede wszystkim trzy rzeczy: czy potrafisz wykazać identyfikowalność przewozu (co, skąd i dokąd jedzie), czy masz wdrożone zasady higieny (mycie i dezynfekcja wraz z zapisami) oraz czy dokumenty są spójne i prowadzone na bieżąco. Jeżeli brakuje któregokolwiek elementu, kontrola na pewno potrwa dłużej. Wówczas niezbędne będą poprawki, uzupełnienia i dodatkowe wyjaśnienia, a to po prostu odsuwa w czasie start działalności. Dlatego ten artykuł jest praktyczny. Poniżej znajdziesz checklistę dokumentów i rejestrów ułożoną dokładnie pod to, co Inspekcja najczęściej sprawdza przed…
Czytaj Numer weterynaryjny na transport UPPZ: dokumenty na kontrolę

Artykuły

Odpady

Pozwolenia EKMT w 2026 a transport odpadów w UE

Pozwolenia EKMT w 2026 będą wydawane już tylko w wersji cyfrowej, ale – jak się okazuje – nie dla polskich firm. Zagraniczni przewoźnicy swobodnie będą korzystali z e-EKMT na kierunkach wschodnich, podczas gdy polscy przewoźnicy będą się mogli jedynie przyglądać – z ograniczonym dostępem do dotychczasowych, dobrze płatnych tras. Zamiast jednak biernie czekać, aż konsekwencje tej sytuacji uderzą w przychody, warto potraktować 2026 rok jako sygnał alarmowy i moment na zmianę strategii. Jeżeli Wschód stanie się mniej dostępny lub całkowicie się zamknie, przewagą będzie zbudowanie nowego, stabilnego filaru w transporcie odpadów do zachodnich krajów UE, opartego na dobrze dobranych krajowych…
Czytaj Pozwolenia EKMT w 2026 a transport odpadów w UE

Artykuły

Recykling

Twoje BDO, nasza odpowiedzialność — obsługa dla firm end-to-end

BDO to rejestr, który przesądza o legalności obiegu odpadów. Obowiązki wynikają z roli, bo wytwórca, zbierający czy transportujący rozliczają się inaczej niż podmiot przetwarzający. Każdy musi jednak zadbać o właściwy wpis oraz jego aktualizację, a część — dodatkowo — o bieżącą ewidencję KPO i coroczne sprawozdania. Zaniedbania szybko zamieniają się w decyzje administracyjne, mandaty i przestoje. Dlatego lepiej działać zawczasu. Obsługa BDO dla firm po naszej stronie to rozwiązanie, które ogranicza ryzyko kar. Zanim przejdziesz dalej — dlaczego to w ogóle ważne Nie każda firma wie, że powinna być wpisana w rejestrze BDO. Część z nich ma założone konto, ale…
Czytaj Twoje BDO, nasza odpowiedzialność — obsługa dla firm end-to-end

Artykuły

Unia bez tajemnic

Bułgaria i Rumunia od 1 stycznia 2025 w strefie Schengen. Jak to wpłynie na transport odpadów?

Wstąpienie do strefy Schengen oznacza dla kraju zniesienie kontroli granicznych na granicach wewnętrznych z innymi państwami członkowskimi. Ułatwia to swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału. Dla firm transportowych oznacza to mniej formalności i szybsze dostawy. A czy przewoźnicy odpadów odczują te zmiany, gdy od 1 stycznia granice Rumunii i Bułgarii zostaną dla nich otwarte? Kontakt w sprawie uzyskania pozwoleń na transport odpadów e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376 j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 Jako członkowie Unii Europejskiej od 2007 roku, Bułgaria i Rumunia mogły się cieszyć przywilejami, z jakich korzystały pozostałe kraje należące do Wspólnoty. Członkostwo w Unii Europejskiej przynosi bowiem liczne…
Czytaj Bułgaria i Rumunia od 1 stycznia 2025 w strefie Schengen. Jak to wpłynie na transport odpadów?