Artykuły
Warte uwagi
Transport odpadów z Francji do Wielkiej Brytanii w obliczu nowych obowiązków celnych
Od 1 września 2025 roku wchodzi w życie nowy obowiązek dla firm realizujących transport odpadów z Francji do Wielkiej Brytanii – Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO). To narzędzie ma na celu uproszczenie i ustandaryzowanie procedur celnych na granicy francusko-brytyjskiej, zwłaszcza w kontekście przewozów typu RoRo. W artykule wyjaśniamy, czym jest ELO, kogo dotyczy, jakie dokumenty obejmuje oraz jak przygotować się do nowych wymogów. Czym jest Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) i skąd się wziął ten obowiązek? ELO to obowiązkowa koperta logistyczna wprowadzona przez francuskie służby celne, która umożliwia połączenie wszystkich dokumentów wymaganych do odprawy celnej w jednym cyfrowym formacie. ELO zawiera deklaracje…
Artykuły
Biznes i inwestycje
[AKTUALIZACJA] Numer UIT i obowiązek zgłaszania przewozu w Rumunii – kogo dotyczy?
Polska platforma SENT to nie jedyne rozwiązanie w Europie, które ma na celu zwalczanie szarej strefy i nielegalnych przewozów tzw. towarów wrażliwych. Kilka lat po jego uruchomieniu również w Rumunii zwrócono uwagę na potrzebę nadzoru transportu produktów zagrożonych nadużyciem podatkowym. Powołano platformę Spațiul Privat Virtual (SPV), w ramach której działa system RO e-Transport, spełniający zadania tożsame do naszego rodzimego SENTa. Kto powinien się tam zarejestrować? Kontakt w sprawie pozwolenia na transport odpadów w Rumunii: e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376 j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 System RO e-Transport w Rumunii powstał na mocy Rozporządzenia 41/2022 opublikowanego 11 kwietnia 2022. Jego zadaniem jest sprawowanie…
Artykuły
Blisko ludzi
Spór o rtęć. Krok UE w dobrym kierunku
Unia Europejska zadecydowała w sprawie amalgamatu dentystycznego: wprowadziła zakaz stosowania u dzieci, kobiet w ciąży i karmiących matek. Rtęć jeszcze zostaje Niestety – rtęć pozostanie z nami na kolejne lata. Ale będzie jej znacznie mniej. Dużo zależy teraz od poszczególnych krajów członkowskich UE. Okaże się bowiem, czy leży im na sercu zdrowie ich obywateli. Na razie Unia Europejska zakazała stosowania amalgamatu u najbardziej narażonych na działanie toksycznych metali ciężkich – dzieci, kobiet w ciąży i karmiących matek.Hanna Schudy Decyzje na szczeblu unijnym Europejskie społeczeństwo obywatelskie wpłynęło na początku grudnia na wstępne porozumienie między Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską oraz Radą Unii…
Artykuły
Eko Polska
Ewidencja odpadów – konsekwencje niedopełnienia obowiązków
W poprzednich artykułach omówiliśmy najczęstsze błędy w ewidencji odpadów oraz zasady poprawnego prowadzenia dokumentacji. Tym razem skupimy się na konsekwencjach wynikających z niedopełnienia obowiązku ewidencyjnego. Przyjrzymy się także błędom w ewidencji lub celowemu unikaniu odpowiedzialności związanej z prowadzeniem ewidencji odpadów. Zrozumienie tych zagadnień jest kluczowe dla każdego przedsiębiorcy działającego w branży gospodarki odpadami. Potrzebujesz pomocy z ewidencją odpadów? Skontaktuj się z nami j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 Ewidencja odpadów – najczęstsze przewinienia Kary administracyjne – ewidencja odpadów Ewidencja odpadów – odpowiedzialność karna za błędy i braki Czy można trafić do więzienia za błędy w ewidencji albo w innych dokumentach związanych z…
Artykuły
Eko Świat
Transport odpadów niebezpiecznych bez pozwolenia – dlaczego to zły pomysł?
Transport odpadów niebezpiecznych może być realizowany wyłącznie przez firmy, które posiadają specjalne pozwolenia. Co jednak w sytuacji, gdy takiego dokumentu zabraknie? Lub gdy firma podejmie świadome ryzyko dostawy tego rodzaju odpadów w sposób nielegalny? Kontakt w sprawie pozwolenia na transport odpadów niebezpiecznych e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376 j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 Dlaczego transport odpadów niebezpiecznych bez pozwolenia to zły pomysł? Transportowanie odpadów niebezpiecznych bez odpowiedniego pozwolenia narusza przepisy krajowe i międzynarodowe, takie jak europejska konwencja ADR (dotycząca przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Takie działania niosą za sobą liczne zagrożenia: Kary za brak pozwolenia na transport odpadów niebezpiecznych w różnych krajach Jako przewoźnik…
Artykuły
Eko Transport
Transport odpadów z Francji do Wielkiej Brytanii w obliczu nowych obowiązków celnych
Od 1 września 2025 roku wchodzi w życie nowy obowiązek dla firm realizujących transport odpadów z Francji do Wielkiej Brytanii – Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO). To narzędzie ma na celu uproszczenie i ustandaryzowanie procedur celnych na granicy francusko-brytyjskiej, zwłaszcza w kontekście przewozów typu RoRo. W artykule wyjaśniamy, czym jest ELO, kogo dotyczy, jakie dokumenty obejmuje oraz jak przygotować się do nowych wymogów. Czym jest Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) i skąd się wziął ten obowiązek? ELO to obowiązkowa koperta logistyczna wprowadzona przez francuskie służby celne, która umożliwia połączenie wszystkich dokumentów wymaganych do odprawy celnej w jednym cyfrowym formacie. ELO zawiera deklaracje…
Artykuły
Odpady
Transport odpadów z Francji do Wielkiej Brytanii w obliczu nowych obowiązków celnych
Od 1 września 2025 roku wchodzi w życie nowy obowiązek dla firm realizujących transport odpadów z Francji do Wielkiej Brytanii – Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO). To narzędzie ma na celu uproszczenie i ustandaryzowanie procedur celnych na granicy francusko-brytyjskiej, zwłaszcza w kontekście przewozów typu RoRo. W artykule wyjaśniamy, czym jest ELO, kogo dotyczy, jakie dokumenty obejmuje oraz jak przygotować się do nowych wymogów. Czym jest Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) i skąd się wziął ten obowiązek? ELO to obowiązkowa koperta logistyczna wprowadzona przez francuskie służby celne, która umożliwia połączenie wszystkich dokumentów wymaganych do odprawy celnej w jednym cyfrowym formacie. ELO zawiera deklaracje…
Artykuły
Recykling
Przedsiębiorco, pamiętaj o segregacji odpadów budowlanych od 1 stycznia 2025!
Według raportów unijnych ponad 1/3 odpadów generowanych w Europie to odpady budowlane i rozbiórkowe. Niektóre ich elementy mają wysoką wartość surowcową, inne – choć mogą mieć niższą wartość – wciąż można łatwo przetworzyć na nowe produkty lub materiały. Dlatego Ustawa z dnia 17 listopada 2021 wprowadziła zmiany w ustawie o odpadach, które nakładają na przedsiębiorców obowiązek segregacji odpadów budowlanych. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2025. Kontakt w sprawie uzyskania pozwoleń na transport odpadów e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376 j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 Segregacja odpadów budowlanych od 1 stycznia 2025 – zmiany w ustawie Wspomniany we wstępie dokument uzupełnia ustawę o…
Artykuły
Unia bez tajemnic
Bułgaria i Rumunia od 1 stycznia 2025 w strefie Schengen. Jak to wpłynie na transport odpadów?
Wstąpienie do strefy Schengen oznacza dla kraju zniesienie kontroli granicznych na granicach wewnętrznych z innymi państwami członkowskimi. Ułatwia to swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału. Dla firm transportowych oznacza to mniej formalności i szybsze dostawy. A czy przewoźnicy odpadów odczują te zmiany, gdy od 1 stycznia granice Rumunii i Bułgarii zostaną dla nich otwarte? Kontakt w sprawie uzyskania pozwoleń na transport odpadów e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376 j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153 Jako członkowie Unii Europejskiej od 2007 roku, Bułgaria i Rumunia mogły się cieszyć przywilejami, z jakich korzystały pozostałe kraje należące do Wspólnoty. Członkostwo w Unii Europejskiej przynosi bowiem liczne…